Nakažení žloutenku typu C
Anonymka
Dobrý den,
žiji třetím rokem s přítelem a snažíme se miminko. Nedávno však pro mě přišla studená sprcha. Nejen, že jsem zjistila, že byl můj přítel dlouholetý uživatel heroinu, ale navíc je nakažen hepatitidou typu C (nejspíš minimálně 10let z dob, kdy fetoval).Jsem v tomto směru absolutní lajk. Prosím jak moc je pravděpodobné, že mě za tu dobu nakazil,mám jít na testy? Jak velký by to mělo dopad kdybych přišla do jiného stavu? Je více rizik čeho se mám bát? Díky za odpověď a anonymitu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Anonymko,
žloutenka typu C je poměrně vážné zejména krví přenosné onemocnění. Níže vám posílám odkaz, kde najdete o žloutenkách více informací i informace o tom, kde a jak se nechat vyšetřit, jaká rizika vám i parnerovi hrozí, jak probíhá léčba apod. Nejrychlejší je navštívit svého lékaře a poprosit o kompletní testy na všechny krví a pohlavním stykem přenosné nemoci. Stejně tak můžete požádat svého gynekologa. Většinou nemají ani mnoho otázek a rádi vám testy udělají. Partner se může obrátit také na svého praktika, nebo přímo i na venerologii. Předpokládám ale, že jste se o nemoci dověděli z toho důvodu, že se někde nechal otestovat, nebo?
Rizika se odvíjí hlavně od toho, jak je na tom zdravotně váš partner. Byl na kompletních testech nebo jen na nějakém screeningovém testu na žloutenku typu C? Pokud se vám o žloutence nezmínil, možná o ní ani sám nevěděl. Nejspíš by v tomto směru stálo za to zjistit více informací. Spousta uživatelů drog se o své zdraví stará, někteří se i pravidelně testují, jiní jsou naopak nezodpovědní, promiskuitní nebo dokonce sdílí injekční náčiní a o zdraví se příliš nestarají.
Rozhodně by bylo dobré, aby se partner podrobil alespoň základnímu zdravotnímu vyšetření, včetně veškerých krví a pohlavně přenosných nemocí. To samé bych doporučila i vám. Žloutenka typu C se sice primárně nepřenáší pohlavním stykem, ale riziko tu je (zejména kvůli možným drobným poraněním třeba i během pohlavního styku a tedy při kontaktu s krví nebo kontaktem s náčiním jako je například holítko, při líbání a přítomném poranění v dutině ústní apod). Dobrou zprávou je, že existují léky a dieta, které mohou stav jater výrazně zlepšit. Více informací vám však již řekne lékař.
Nemáte nejmenší důvod na cokoli čekat, co nejdříve se nechte otestovat a dál se uvidí. Do té doby se chovejte tak, jako byste byla vy i partner nemocní ... chraňte se při pohlavním styku kondomem, vyhněte se kontaktu s krví, nepůjčujte si navzájem ani nikomu jinému holítka, kartáček na zuby apod.
Slibovaný odkaz:
https://www.virova-hepatitida.cz/jsem-nemocny
https://www.virova-hepatitida.cz/navsteva-lekare - info, jak probíhá návštěva lékaře a jaké testy a vyšetření vás čekají
https://www.virova-hepatitida.cz/moznosti-lecby - možnosti léčby
https://www.virova-hepatitida.cz/lecebna-centra - centra léčby podle krajů
Pokud jde o otěhotnění, bude hodně záležet na tom, jak dopadnou testy. Riziko nákazy miminka se většinou pojí hlavně s porodem, jde tedy o riziko, které by se vás týkalo pouze v případě, pokud byste byla sama nemocná. I v tom případě však lze zajistit, aby se dítě narodilo císařským řezem při současném podávání léků, které riziko přenosu sníží na minimum.
Snad jsem odpověděla na to nejpodstatnější.
Budu ráda, když napíšete, jak jste se rozmyslela, a jak dopadly výsledky. A kdyby cokoli jiného, ozvěte se. Umím si představit, že jste v tuhle chvíli vyděšená, vystrašená, naštvaná na partnera a možná se i stydíte za to, do jaké situace jste se dostala. Chápu to. Ale i tak určitě stojí za to zjistit, jak na tom jste, a pokud by byly výsledky positivní, zahájit okamžitě léčbu.
Držím palce.
Gabriela Minařík.