Žádost o informace
Zuzu
Dobrý den, mám poruchu štítné žlázy (sníženou funkci) a denně užívám lék Euthyrox 88 mikrogramů. Rekreačně si dám marihuanu nebo i kokain a ráda bych se zeptala jaký vliv těchto látek může mít na mé tělo s disfunkcí štítné žlázy. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Zuzu, díky za dotaz.
Podívala jsem se po nějakých studiích a vypadá to takto: ačkoli štítná žláza i hypothalamus, který se podílí na jejím řízení, obsahují kanabinoidní receptory CB1, zatím nebyl prokázán ani pozitivní ani negativní vliv užívání marihuany na funkci štítné žlázy. Ohledně štítné žlázy bych tedy s marihuanou asi byla docela klidná. Rizika mohou být jinde, nebudu se vám tu nevyžádaně rozepisovat, ale dala bych si určitě pozor, pokud máte nějaké psychické problémy (úzkosti, deprese, nějaké zkušenosti s psychózou) či například pokud byl psychiatricky léčen někdo z rodiny.
Co se týče kokainu, studie nenašly rozdíl mezi laboratorními parametry činnosti štítné žlázy u uživatelů kokainu a neuživatelů a nezjistila jsem nějaký výrazný a jednoznačný vliv kokainu na fungování štítné žlázy.
Pokud bychom šly více do hloubky, bylo zjištěno, že kokain (při chronickém užívání) jistým způsobem ovlivňuje kaskádu hormonů, které regulují činnost štítné žlázy, konkrétně že snižuje citlivost vylučování hormonu TSH po stimulaci hormonem TRH. (TRH je hormon hypotalamu, který spouští vylučování hormonu TSH z hypofýzy, a TSH potom stimuluje štítnou žlázu k tvorbě "jejích" hormonů thyroxinu (T4) a trijodthyroninu (T3)). Ve finále na hodnoty T4 a T3 chronické užívání vliv nemělo, ačkoli po vysazení kokainu byly potom zjištěn pokles jejich hladin. Nenašla jsem ale údaje o tom, jak to vypadalo po delší době abstinence.
Možností, jak kokain může narušit fungování štítné žlázy, je poškození její "nadřízené" - hypofýzy. To může nastat vlivem vazokonstrikce (zúžení cév) a tudíž sníženého přívodu krve do mozku a dalších orgánů, které nastává po jeho užití. Také může vlivem zvýšení krevního tlaku dojít k ničivému krvácení do hypofýzy. Našla jsem i zmínku o možném poškození hypofýzy při šňupání kokainu, kdy postupně dochází k destrukci nosní přepážky a dalších struktur "v nose", které s hypofýzou sousedí.
Kokain má jinak také mnoho jiných rizik, od zmíněné destrukce nosních struktur přes riziko srdečního infarktu, mrtvice či jiného poškození mozku, abych jmenovala ty největší.
Tak buďte opatrná!
Pokud byste se chtěla ještě na něco zeptat, určitě se ozvěte.