Nezletilý syn
Jája
Dobrý den,mám syna kterému bude v říjnu 18 let.bere antidepresiva,deprese,schizofrenie.nēkolikrát jsme volali záchranku byl v zoufalém stavu,předávkoval se léky.poté jsme zjistili že bere pervitin.byl agresivní volali jsme i policii.vždy ho nechali noc přespat na jip a zase se vrátil domu,doktor na psychiatrii nevidēl důvod k hospitalizaci.rádi bychom mu pomohli,chtēli bychom aby se léčil,ale nevime jak na to.všude nám řeknou že musí nastoupit dobrovolnē.prosim je nējaká šance jak situaci vyřešit.dēkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Jájo,
obávám se, že vám nedokážeme ve vaší situaci příliš pomoci. Už jste nejspíš slyšela, že pokud syn neohrožuje sebe nebo někoho ve svém okolí na životě, je možnost pomoci skutečně velmi omezená. A i v případech, kdy tomu tak je - syn má za sebou opakovaně krátkodobou hospitalizaci, po které byl vždy propuštěn - nedokáže náš systém nijak výrazně zakročit. Existují sice varianty omezení svéprávnosti, nebo soudem nařízená nebo uložená opatření, ale předpokládám, že i o těch jste byli informování. Nebo se pletu? I tato opatření vám však nezaručí řešení. Z praxe je zcela zjevné, že úspěšnost nucené léčby je velmi pochybná.
Píšete, že syn trpí schizofrenií, depresemi, užívá antidepresiva, ale také pervitin. Jeho situace zní hodně komlikovaně a chápu, že i pro vás je těžké se s ní vyrovnávat a v takové zátěži fungovat. S ohledem na to, že nelze předpokládat, že by se situace nějakým zázrakem a rychle vyřešila, domnívám se, že by bylo zcela na místě, abyste vyhledali odborné služby, které by nabídly podporu a pomoc hlavně vám a členům vaší rodiny. Už jste někdy takovou službu vyhledali? Máte zkušenost s organizacemi jako je Fokus nebo Greendoors? Nebo nějaké jiné?
Budu ráda, když se znovu ozvete a zmíníte města, která jsou vám dobře dostupná tak, abych vám mohla v případě potřeby zprostředkovat kontakty na organizace, na které byste se mohla obrátit vy a vaše rodina. Nezdá se, že by existovalo pro syna nějaké snadné řešení nebo způsob, jak ho dostat do léčby. A i kdybyste se rozhodli zkusit zažádat o omezení svéprávnosti (které je beztak jen dočasné a často jen částečné), bude to nějakou dobu trvat. Potýkat se s tak vážným psychickým onemocněním v rodině, jako je schizofrenie, navíc v kombinaci s depresemi a užíváním drog, je těžké. A tak jste to z méno pohledu hlavně vy, kdo si zaslouží intenzivní pomoc a podporu.
Jak jsem psala, žádné jednoduché řešení neexistuje, ale určitě by bylo možné hledat cesty, jak vám ve vašich starostech alespoň trochu ulevit.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.