Jeste neurotoxicita MDMA
Lucie
Dobry den, se zajmem jsem si precetla clanky, ktere doporucuje vase odpoved z 23.5., ale priznam se, ze tomu detailne nerozumim. Dotaz byl, zda MDMA zpusobuje nevratne poskozeni mozku a jak tezky user clovek musi byt. Summary toho clanku rika, ze 14 tezkych uzivatelu (meli prumernou davku 500mg = 5 kolecek asi 70-400x, prumerne 6x do mesice) meli po mesici abstinence "ponekud snizeny pocet serotoninovych uvazku" (at uz je to cokoliv ;-)). Rozumim tomu dobre? Protoze... ze jo, dotaz asi smeroval (tedy muj smeruje) k rozumnemu pouziti, tj. co javim 2mg MDMA na kilogram vahy jednou za dva mesice. Nerozumim neurofarmakologii, takze ted nevim, zda se ten clanek da srovnat napr. s popisem problemu tezkeho alkoholika, pricemz pri mirnem uzivani alkoholu se clovek o svuj mozek nemusi bat. Anebo je obecne prijimany fakt, ze Extaze je skutecne neurotoxicka i v beznych mnozstvich. Prosim o laicke vysvetleni.

Odpověděl: Jakub Minařík
S tou neurotoxicitou se to má asi tak: Neurotoxicita extáze je prokázána. Samozřejmě, že při vyšších dávkách a větší frekvenci je riziko vyšší, ale nízké dávky nejsou bez komplikací. Z toho co jsme pochopil z tlustých knih, je zřejmé, že existují i jiné faktory. Např. hydratace. To znamená, že pokud nebudete při tanci po extázi pít, riskujete, že dojde k vážnému poškození mozku a ledvin. Do jaké míry je to způsobené samotným efektem extáze a do jaké míry to souvisí s nevhodným chováním v dané situaci není podle mého tak důležité, důležitý je fakt že MUSÍTE PÍT a také si tu a tam odpočinout.
Jinak při přiměřeném užívání a při zachování bezpečnostních pravidel je riziko malé, k vážnému poškození asi nedojde. Za předpokladu, že váš organismus bude reagovat standardně, tj. tak jak většinou reaguje. Pokud ne, může dojít k vážným potížím, i když zachováte bezpečnostní pravidla a budete užívat přiměřeně. Stačí to takhle?