kokain
Klea
Dobrý den,
Moc děkuji za to, že tu jste. Pročetla jsem snad celou Vaší poradnu a i přes to jsem se rozhodla zeptat.
Poznala jsem asi dva měsíce zpátky pro mě velice atraktivního muže (32let), postupem času, kdy jsme se scházeli, ale začalo vyplouvat na povrch, že má velký problém - šňupe kokain a dle mého názoru ne úplně málo. Abych blíže specifikovala myslím, že i 2x-3x do týdne. Umí být velice milý, galantní, hodný, mazlivý, ale pak jsou situace kdy mu výslovně přepne a chová se jak vyměněný - až schizofrenní chování, je vulgární, zdá se být bez jediné emoce a dává najevo, že mu celý svět může být ukradený. Jsou dny, kdy se mnou musí být v kontaktu téměř pořád a poté jsou dny, kdy mě osobně se zdá, že upadá úplně psychicky a nechce komunikovat se světem. Nikdy se mi ještě do hloubky nesvěřil a já si ještě netroufla do toho více šťourat, jen jednou prohodil, že asi přišel na to, že bez toho nemůže být. Má zcela zdevastovaný nos, neustále používá zvlhčující spray, jsou dny kdy nejí a pak naopak jí velice moc. Dosti snadno se pro spoustu věcí nadchne, ale nikdy je nedotáhne do konce... s tím je spjatá nespolehlivost, vůbec si občas neuvědomuje následek činů, které dělá. Neni hloupy, ale me uprimně přijde, že si sám v určitých chvílích uvědomuje co se děje...
Nevím bohužel jak dlouho tento stav trvá. Mě se nějakým způsobem dostal pod kůži a mám pocit, že bych mu mohla nějak pomoci.
MYslíte si, že se jedná o závislost?
Popřípadě, že se dá takovému člověku pomoct?
Moc děkuji za radu:)

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Kleo,
děkujeme na pozitivní zpětnou vazbu na naši poradnu. Je dobře, že jste se zeptala - od toho tu jsme.
Píšete, že jste poznala atraktivního muže. Postupně vyšlo najevo, že je pravidelným a nejspíše i dlouhodobým uživatelem kokainu. Popisujete u něj nápadné výkyvy, které jsou u uživatelů stimulačních drog typické. Pravidelní uživatelé se pohybují na vlnách - stavy příjemné (energie, kreativita, družnost, euforie ad.) jsou střídány těmi nepříjemnými (psychické a fyzické vyčerpání, podrážděnost, potíže se spánkem ad.). Podobné projevy pozorujete i u svého přítele - někdy je plný života a chce s Vámi být naplno v kontaktu, jindy je uzavřený sám do sebe, rezignovaný, apatický. Popisujete i další nežádoucí účinky dlouhodobého užívání kokainu - problémy s nosní sliznicí nebo výrazné výkyvy v příjmu potravy ad. Vy jako partnerka uživatele drog musíte nyní snášet velkou míru nestability, nepředvídatelnosti a nespolehlivosti.
Dále píšete, že Vám na příteli záleží a ráda byste mu pomohla. Vidíte jeho situaci z potřebného odstupu (není jisté, že on tento odstup nyní má) a trápíte se při pohledu na to, jak se trápí a ničí. Znáte se dva měsíce - je pochopitelné, že nechcete "šťourat" do jeho užívání po tak krátké době. A je pochopitelné, že on sám toto téma neotvírá. Co myslíte, že za tím může být? Stydí se přiznat, že má problém? Bojí se toho, co by následovalo po "coming outu" - že by ho např. někdo tlačil do léčby? Má obavy z toho, co si o něm budete myslet, že ho začnete vnímat jako "feťáka" a přijde o Vás? Nebo mu současný stav vyhovuje a nechce nic měnit? Tyto a mnohé další otázky zůstávají v tuto chvíli nezodpovězeny...
Partner závislého člověka mu může v boji se závislostí pomoct, ale může ho stejně dobře v závislosti nepřímo udržovat (a stát se tzv. spoluzávislým). Jste v situaci, se kterou nejste smířená. Jste ve vztahu s člověkem, na kterém Vám záleží a není Vám lhostejné, jaký život žije, že se ničí. Ráda byste mu pomohla. Co byste v tuto chvíli nejvíce potřebovla? V zásadě je možné čerpat péči ve třech různých podobách, které se můžou doplňovat nebo na sebe navazovat:
1. O pomoc můžete požádat Vy sama. Můžete se objednat na bezplatnou konzultaci do zařízení, které pracuje s příbuznými a blízkými uživatelů drog. Tam můžete s odborníky probrat svoji situaci více do hloubky, udělat si v ní pro sebe více jasno, dozvědět se informace např. o léčebných zařízeních, ale také slyšet některá doporučení, jak se chovat v některých situacích ve vztahu k partnerovi užívajícím drogy, jak nastavit jasné hranice, jak dát jasně najevo, že Vám na něm záleží a ráda byste mu pomohla.
2. Můžete se objednat do zařízení ze sítě adiktologických služeb vy oba jako pár (na párové poradenství či párovou terapii), z nějž jeden užívá drogy a ten druhý tomu nechce pasivně přihlížet.
3. Pokud o to bude stát, o pomoc si může říci i Váš přítel. Může se např. objednat na konzultaci do adiktologické ambulance, kde může získat bezpečný prostor, v němž může postupně porozumnět tomu, v jaké situaci se nachází a jaké jsou cesty ven - ze závislosti do svobody.
Odkud jste? Rádi Vám pošleme odkazy na tato zařízení ve Vašem okolí. Pokud by Vás ještě cokoliv napadlo, určitě napište.
S pozdravem
Jiří Tupý