Bratr a pervitin
Sestra
Dobrý den. Jsem sestra drogově závislého člověka. Bratr je závislý na pervitinu. Začal snupanim a nyní již užívá nitrozilne. Bratrovi jsme se snažili několikrát pomoci, bohužel vždy to mělo stejný konec. Bratr skončil na ulici, kde si picha. S rodinou už jsme opravdu bezradni a potřebovali by jsme vědět, co je potřeba k umístění do léčebny. Zda tam musí jít bratr dobrovolně a kam má vůbec vést naše první cesta. Dekuji za odpověď. Sestra Nikol

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Nikol,
chápu, že pokud jste svědkem toho, jak se bratr ničí, je to pro vás i celou rodinu těžké. Pravdou je, že pokud je bratr zletilý a sám o pomoc nestojí, žádný problém si nepřipouští, nemáte moc velkou šanci něco změnit. Existuje sice možnost omezení svéprávnosti, ale k tomu samotné užívání drog často nestačí.
V tuhle chvíli se tedy můžete zkusit postarat v prvé řadě sami o sebe. Jste to hlavně vy a vaši rodiče, kdo vidí problém a neví si s ním rady, kdo potřebuje pomoc a podporu, ulevit si od smutku, pocitu bezmoci, ale možná i viny a pochyb, jestli jste něco sami nepokazili. Mohlo by vám pomoci vědět, jaké možnosti vlastně máte, a jaké má váš bratr v případě, že by se rozhodl něco změnit.
Předpokládám, že bratr užívá již nějakou dobu, nejspíš to budou alespoň měsíce, možná i několik let. Není tedy pravděpodoné, že by se vám podařilo celou věc vyřešit nebo změnit během pár dní nebo týdnů. Nejspíš by bylo nejlepší v tuhle chvíli zajít do poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog a celou situaci tam v klidu do podrobností probrat, společně s rodiči se domluvit na postupu, zkusit si nastavit nějaké cíle a hranice a na nich směrem k bratrovi trvat. Pracovníci těchto poraden mají s podobnými situacemi zkušenost, dokáží vás tedy bez odsouzení a dávání jednoduchých rad vyslechnout a pomoci vám se v situaci zorientovat a hledat, co by mohlo pomoci právě vám. Služby těchto poraden jsou diskrétní a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Kdybyste mi napsala, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty. Co myslíte, dávala by vám taková varianta pomoci smysl?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.