Pomoc při závislosti
Anonym
Dobrý den chtěl bych od vás radu týkající se mého strýce.Můj strýc bere drogy marihuana,pervitin,amfetamin ,jelikož tím obtěžuje celé své okolí tak si nevíme rady stále si od někoho pujčuje peníze a když mu chce někdo pomoct tak ho pošle s prominutím do****** tak nechce pracovat a má hromadu dluhů.Vůbec bych to neřešil ale hlavně s tím obtěžuje mé prarodiče

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
bohužel je to tak, že pokud si strýc sám své potíže a problémy nepřipouští jsou možnosti pomoci velmi omezené. Úspěšnost léčby, kterou člověk nastoupí z jiných důvodů, než že by sám stál o změnu nebo si uvědomoval problém, je pochybná. Nejspíš je to tak, že strýc si v tuhle chvíli potíže nepřipouští, nechce je vidět, z nějakého důvodu mu současná sitauce vyhovuje, positiva převažují nad negativy, ať už jsou pro strýce jakákoli.
Proti vůli je možné pacienta hospitalizovat pouze ve dvou případech:
1. pokud sebe nebo své okolí bezprostředně ohrožuje na životě a zdraví (bohužel se tím nemyslí samotná závislost, ale jde skutečně o případy, kdy je ohrožen život - např. skok z okna)
2. pokud tak nařídí soud - ten tak však činí jen vzácně, dnes často hlavně v případech, kdy o to dotyčný sám stojí (viz předchozí zkušenosti s neúspěšností léčby v případě nucení do léčby), nebo v případech, kdy jde o člověka s velmi komplikovaným zdravotním stavem, nejčastěji závislosti v kombinaci s dalším vážným psychiatrcikým onemocněním.
Ten, kdo vidí problém, jste v tuhle chvíli hlavně vy. Pokud máte se strýcem stále zachovaný nějaký kontakt, pak máte možnost ho přeci jenom (třeba i miminálně) ovlivnit. Předpokladem však je, že máte sám/sama jasně stanovené hranice a v problému se orientujete. K tomu je někdy dobré zajít do poradny a vše v klidu probrat. Jednak si budete moci o všem podrobněji promluvit, druhak se v situaci lépe zorientujete, včetně možností, jaké máte.
Pokud si potíže připouští i prarodiče, mají možnost se na takovou poradnu obrátit stejně jako vy. Nicméně pravdou je, že lidé se často točí v začarovaném kruhu výčitek, pocitů viny, bezmoci, emocí, vzteku apod. a vlastně jen těžko hledají odvahu něco změnit. Možná by tím riskovali ztrátu kontaktu se synem, obávali by se, jak na tom je, zda má dostatek jídla, kde spát apod. Situace je jim sice nepříjemná, ale možná se bojí jakékoli změny i oni. Mluvíme potom o tzv. spoluzávislosti, kdy situace oběma stranám na jednu stranu nevyhovuje, ale ani jedna se vlastně nesnaží jít vlastní cestou a něco skutečně změnit. Pro vás může být těžké něco takového sledovat, ale rozhodnutí je na nich. Tím, že se k situaci jasně postavíte vy sám/sama, jim můžete ukázat, jak si takové hranice stanovit a být pro ně příkladem, jak se se situací vyrovnat. Co myslíte? Dávala by vás návštěva poradny smysl? A víte, kde takovou poradnu hledat? Služby podobných poraden jsou velmi diskrétní a zdarma, stačí se dopředu objednat. Kdybyste měl/a zájem o kontakt, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.