Alkoholik?
Martina
Dobrý den,
jsem snad normální, pracující žena (40 let).
Mám dvě větší děti a konečně jsme s manželem začali opět trošku "žít" i bez dětí.
Tak 3x za rok vyjedeme na nějaký rockový festival na 3-4 dny. Máme přátele, kteří jsou vinaři - pijeme víno, manžel spíše pivo, tvrdý alkohol jen velmi vyjímečně.
Poslední dobou jsem si zvykla - dávat si skleničku, dvě "na chuť" a chodím si pro víno do vinotéky. Nepiju každý den, spíše tak 2x do týdne - víkend. Jsem aktivním řidičem, takže si na toto dávám pozor, navíc vozím v týdnu děti na kroužky. Na alkohol - víno nemívám chuť každý den, ale o víkendu si s přáteli ráda dám sklenku. Tím spíš - že přátelé jsou vinaři. Ještě musím dodat, že i na akci, kdy jsem toho vypila více - se mi dělalo nevolno a pak už do sebe nic nedostanu. Přátelé říkají, že mám "záklopku". Za toto jsem ráda, člověk ví - kdy přestat a poslední dobou se mi už tyto stavy nestávají, protože žaludek "na vodě" není nic příjemného.
Dlouhodobě trpím pocitem - že si ničím mozkové buňky a leviny, játra. Někdy se třeba na akci stane, že ve 4 lidech vypijeme 3 l vína.
A dlouhodobě se ničím i pocitem - že jsem alkoholik, že si prostě to víno o víkendu neodpustím. Ale víno mi chutná. Občas navštěvujeme na kolech sklípky na Moravě, rádi popovídáme s vinaři, ochutnáme vzorky...
Napíšu příklad hezky stráveného večera.. naši přátelé na návštěvě, mnoho dobrot na stole, pizza... a víno, v létě grilovačky, rockové koncerty pod širým nebem - stanování a víno. Na tyhle akce děti nebereme a snažím se, aby ani doma neviděly - že dospělí pijí alkohol. Nechci, aby to braly jako normu.
Jsem alkoholik?? Mám se bát o játra/ledviny/myšlení?
Jinak jsem docela akční člověk. V létě upřednostňuji tůry po horách a hodně času trávíme s dětmi v přírodě, ráda o sebe dbám, děti jsou snad spokojené - ve škole prospívají, doma mám čistou domácnost a jsem spíš pedant na pořádek.
Jsem alkoholik?
Děkuji za zodpovězení otázky.
Martina

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Martino,
díky za důvěru i za dotaz.
Jestli tomu dobře rozumím, pak se obáváte o svůj zdravotní stav a o to, zda nejste závislá na alkoholu.
Máte pravdu, že nic jako bezpečná dávka alkoholu neexistuje, alkohol není zdraví prospěšný. Z toho důvodu vaše obavy chápu a rozumím jim. Navíc si nejspíš uvědomujete, že zábavu máte spojenou s popíjením vína. Nicméně udává se, že jedna sklenička vína denně je pro ženu dávka, který s sebou nese jen minimální rizika. Vdý den, ale jen o víkendu. Pokud tedy nemáte žádné jiné důvody (zdravotní, osobní či rodinná anamnéza), proč byste se měla obávat vypití dvou sklenička vína přes víkend, pak se u vás nejspíš o žádný zásadní problém nejedná. I z tohoto důvodu mne pak spíš napadá, jestli vám alkohol nepomáhá překonat nějaké jiné potíže, třeba vaše nejistoty, obavy, rozlady nebo úzkosti? Přeci jenom alkohol odbourává zábrany, pro spousty lidí je to cesta, jak se uvolnit, zrelaxovat apod. Co jsou ty vaše?
Na stranu druhou, vše, na co se ptáte, se týká zdraví a vašeho zdravotního stavu, lékařské diagnozy závislost. Pomohlo by vám nechat se pravidelně kontrolovat u lékaře, nechat si vyšetřit játra, ledviny? Pokud jde o váš pocit, jestli jste nebo nejste alkoholik, jestli máte nebo nemáte potíže s kontrolou nad užíváním alkoholu, nebo zjištění, zda vaše užívání nepoškozujete vaši rodinu, vztahy s dětmi a partnerem, mohla by pomoci terapie, nebo alespoň rozhovor s psychiatrem - a to i kvůli případnému stanovení diagnozy závislost, případně sledování úzkosti nebo jiných potíží. Nebo se také můžete jednou za rok zapojit do akce Suchý únor a vyzkoušet si celý měsíc nepít. Případně vše dohromady. Pomohlo by vám to? Podle čeho byste poznala, že vaše pití není problematické?
Takhle na dálku váš stav nikdo zodpovědně nedokáže plně posoudit. Jestli vás však takové otázky už nějakou dobu trápí, není nic jednoduššího, než se nechat seriozně vyšetřit. Co myslíte?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.