Rok abstinence ale co dál?
BaruseK
Dobrý den.
Mám problém a chtěla bych Vás požádat o radu nebo o nějaké zkušenosti jiných abstinujících lidí. Je mi 26 let a cca. od 17 jsem začala experimentovat s drogami až jsem se kolem 20 let dostala i k pervitinu, který jsem šňupala cca. tři roky téměř v kuse. Samozřejmě se mi zhroutil celý život, udělala jsem si dluhy, přišla o rodinu a vše, co k tomu patří. Před rokem jsem ale potkala může se kterým do dnes žiji a jsem za něj velice šťastná, jelikož on mě z toho problému dostal. Pomohli mi hodně i rodiče, zkrátka jsem měla štěstí že se na mě okolí nevykašlalo. Rozhodla jsem se přestat a také se tak ze dne na den stalo. Rok jsem čistá, našla jsem si normální práci a myslím si, že už dá se říci normálně funguji. Ale poslední měsíc už mi nestačí jen pouhá myšlenka a radost z toho, že jsem dokázala sama přestat a dát se dohromady, začínám přemýšlet co se sebou dál, přibrala jsem cca osm kilo, s čímž chci také něco udělat ale mám pocit že vůbec nemám sílu a chuť do života. Z toho že jsem úspěšně abstinující se žít už nedá, dobíjelo mě to nějakou dobu ale nyní je to už zkrátka normální být normální a chtěla bych se cítit živěji a aktivněji ale popravdě mi to moc nejde, jsem bez nálady, věčně bez energie a hrozně se chci posunout zase dál ale já prostě netuším jak , jak v sobě zase najít tu chuť do života a energii, dobrou náladu, pozitivitu. Naštěstí nemám žádné myšlenky na to, že bych si zase dala ale spíš se nudím, občas proležím celý den a cítím se unavená. Nějak zkrátka nevím co teď... Nemáte prosím nějaký typ nebo radu jak bych v sobě energii mohla zase najít, jak se zase nastartovat do života? Rok jsem žila z radosti z toho, že jsem přestala ale tato radost už je zkrátka pryč a teď se cítím na nic.
Děkuji a přeji Vám příjemný zbytek dne.
Bára

Odpověděl: Amrit Sen
Báro, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Smekám, že se i přes tenze, které prožíváte, držíte. Co se Vám děje, není nijak neobvyklé, naopak. Znám to já, i mnoho dalších se zkušeností podobnou Vaší, jak své boty a na vlastní kůži.
Děkuji Vám za upřímnou a velmi autentickou "zpověď". Máte velmi dobře našlápnuto. Možná víte, že cílem léčby závislosti, kterou jste neprošla, není abstinence, jako taková, ta je nezbytným prostředkem k jejímu dosažení. Za úzdravu považujeme nabytí schopnosti závislého, žít spokojený, šťastný život.
Nemáte si co vyčítat, přesto, že nejspíš žijete v podporujícím zázemí a kvalitních vztazích.
Je skvělé, že cítíte potřebu se posunout, je zcela na místě, vyslyšte ji. Progres a osobnostní růst je nezbytnou součástí života každého závislého, má li zůstat střízlivý a spokojeně žít. Nemusí jít o sedmimílové kroky, někdy bývají výhodnější byť jen malé, ale souvislejší, pokračující kroky, či krůčky.
Doporučuji Vám tedy kontatovat odbnornou podporu a pomoc, zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby a poradenské konzultace bývalým uživatelům návykových látek a domluvit si termín schůzky, nejlépe v adiktologické ambulanci, AT poradně, případně v kontaktním centru, kde se ale můžete setkávat s aktivními uživateli drog, zvažte, co je pro Vás příjemnější a bezpečnější.
Není nad osobní pohovor, při něm, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného pro sebe můžete udělat, jak vyplnit jámu, která po užívání drog zůstala a teď se ozývá. Jak se ošetřit, pracovat se svými pocity, aby ve výsledku "kopaly za Vás", jakých chyb se rozhodně vyvarovat a mnoho dalšího.
Služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i zcela anonymně. Můžete si sjednat průběžnější konzultace, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas. Zároveň Vám doporučuji navštívit, lépe docházet, na mítinky svépomocného společenství uzdravených a uzdravujících se závislých, kde se díky vzájemné podpoře, přátelství, sdílení zkušeností a 12ti krokovému programu, daří generacím závislých po celém světě nejen úspěšně abstinovat, ale žít spokojený, šťastnější život.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na bezplatné a anonymní služby v dosahu obratem pošleme.
Jak je můžete podle oblastiv a typu zařízení, bezpečně vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Ušla jste velký kus úspěšné cesty, stojíte na zásadní křižovatce. Dlouho se nerozmýšlejte, volte a vybírejte podle vlastních potřeb a možností, jednejte. Jsem si jist, že se Vám uleví a naberete novou "šťávu" a svěží vítr do plachet.
Pokud jste z Prahy, Brna, či jejich okolí, může se Vám hodit kontakt na svépomocné společenství NA - Anonymních Narkomanů, věřím, že pokud využijete možné příležitosti, budete příjemně překvapena:
NA - Anonymní Narkomani CZ
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám vše dobré, držím palce!
Amrit Sen.