Závislost ?
Mia
Dobrý den, dozvěděla jsem se, že můj synovec (18 let) si začal půjčovat peníze, narůstají mu dluhy a chodí exekuce. Neznáme důvod, rodiče s chlapcem mluví, snaží se mu pomoci, ale on je uzavřeny a sám připustil, že bych chtěl navštívit psychologa. Otázka zní, kam s chlapcem zajít v Praze? Nevíme, jaký druh zavislosti to je. Drogy ale nejspíše ne. Dekuji za odpověď. Mia

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
nemusí se jednat nutně o závislost, důvodů k takovému chování může být spousta. Pokud ale nechce synovec pravý důvod říct, nezbývá, než to respektovat. To neznamená, že nemohou mít rodiče také nějaké požadavky. Návštěva psychologa je moc dobrý nápad, snad by byl vůči němu synovec vstřícnější. Je možné nechat výběr na něm, případně mu udělat jakýsi předvýběr. Nejdůležitější je totiž stejně, jak mu dotyčný odborník "sedne", proto je lepší, když si ho vybere sám.  Zásadní otázkou je, jestli jsou rodiče ochotni za péči platit, protože pak je možný výběr mnohem širší. Pokud by chtěli péči na pojišťovnu, pak se musí připravit na velkou vytíženost psychologů. Podle typu problému pak také existují různé neziskové organizace, které nabízí terapii. To jsme ale zase na začátku - pokud synovec neřekne, o co se jedná, těžko říct, na kterou se obrátit.
V každém případě nabídka v Praze je největší z celé republiky, a tak se jistě podaří někoho najít. Vzhledem k tomu, že synovcovi je 18 let, je na něm, jestli bude chtít jít sám nebo s rodiči, pak by bylo třeba hledat rodinnou terapii. Pokud by se zjistilo, že v celém problému hraje opravdu roli nějaká závislost - jakákoliv - může se rodina obrátit na Poradnu pro rodiče SANANIM - kontakt a další informace zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Péče zde je bezplatná.
S pozdravem
Jana Žáková