Občasné/jednorázové užití
Anonymní přispěvatel
Dobrý den přeji,
mám menší dotaz ohledně užítí navýkových látek. Sám jsem si na škole vyzkoušel marihuanu jako většina mých vrstevníků, nicméně mě nikdy nedělala dobře a tak jsem jí nikdy pořádně neužíval. Vždy jsem raději vyrazil s partou přátel na pivko či sklenku jednou či dvakrát do měsíce. Hodně jsem navštěvoval hudební akce jako návštěvník i jako pořadatel a známých jsem měl vždy více než dost. Jednoho dne na velice náročné několika denní akci kdy už jsem byl pod náporem neustálé činosti a občasném drinku vcelku vyčerpaný za mnou přišel kamarád (ano opravdu kamarád, ačkoli sám s drogami přicházel do styku tak slušnějšího člověka by jste těžko pohledali) a nabídl mě něco na povzbuzení. Samozřejmě mě do ničeho nenutil a zaručil se mi za čistotu oné látky (po letech vím že jeho ujištění bylo pravdivé, neboť byl přímo u zdroje) a tak jsem si řekl proč ne. Zkušenost to víceméně byla absolutně neutrální. Nic jsem nepoznal. Po pár dnech jsem se mu svěřil a došli jsme k závěru že vyčerpanost a vyšší hladina alkoholu mě to srazila, hlavně jsem nevěděl co čekat. Měl jsem zrovna dostatek volna a tak jsem si řekl že tu zkušenost chci a zkusil jsem to za střízliva :-) Pervitin mě velice překvapil. Ani já ani lidé okolo mě nepozorovaly vážné změny v chování. No tedy já sám jsem pozoroval že nedokážu být v klidu. Měl jsem potřebu stále něco dělat. Kupodivu to dopadlo dokonale uklizenou garáží a dodělání pár restů :-) nic méně nebylo to ani nic co bych potřeboval k životu. Jen zajímavá zkušenost. Po roce jsem dostal znovu nabídku a znovu přijal. Takhle jsem asi čtyři-pět let vždy jednorázově po roce až po roce a půl jednou užil. Bylo to už poté vždy na párty. Nikdy mě to ale nenutilo to vyhledávat nebo přemýšlet kdy to zase bude. Teď po dalších dvou letech jsem zase pozván na velkou akci a vím že nabídky zase budou. Nebojím se toho ale ani se na to netěším. Pracuji jako technik a tak jezdím každý den kdy mám zakázky. Moje otázka má dvě části :-)
1, je to opravdu tak špatné si dát jednou za dlouhou dobu omamnou látku, když uvážím kolik znám alkoholiků ve svém okolí kteří škodí sobě i okolí?
2, v případě užítí na jak dlouho mám odložit zakázky abych mohl znovu bezpečně usednout za volant? (určitě by nešlo o více jak jednu či dvě dávky během jedné akce/noci)
Pokud to opravdu někdo dočetl až sem tak velice děkuji a gratuluji za vytrvalost.
Předem velice děkuji za jakoukoli připomínku.
PS: rád příjmu jakoukoli kritiku či radu.
S pozdravem
Anonymní přispěvatel :-)

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Anonymní přispěvateli.
Čteme všechny dotazy a příspěvky až do konce, není za co děkovat.
To, kde začíná závislost na droze, je hodně nezřetelná hranice a rozlišit, zda už jde o závislost nebo ne, bývá někdy těžkou otázkou i pro odborníky. Závislost je podmíněna mnoha faktory, jak biologickými, tak psychologickými, sociálními... Neexistuje jedna příčina, proč se u někoho závislost rozvine. Je to komplexní záležitost a těžko popsat podstatu závislosti. Existují samozřejmě definice závislosti a vodítka, dle čeho ji diagnostikovat.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí. Jelikož užití, byť jednorázové i po velmi dlouhé době, sebou stále nese určitá rizika (reakce na příměs v droze, předávkování, možnost toxické psychózy, zdravotní komplikace, psychické potíže, rozvoj závislosti...). Samozřejmě, že pokud je mezi jednotlivými konzumacemi delší časový úsek, tím lépe. Organismus a psychika mají větší šanci se dostat opět do své rovnováhy, pokud neuvažujete, že byste se pervitinu vzdal nadobro.
Co se týče řízení motorového vozidla, pravidlo číslo jedna je neusedat za volant přímo pod vlivem, to je Vám asi jasné. Pervitin je z tělních tekutin v těchto přibližných obdobích:
detekce moč = 3 až 21 dní (při ,,občasné" konzumaci cca do týdne), detekce krev = 1 až 3 dny, detekce sliny = totožná jako u krve.
Nikdy nelze předem říci, kdo kdy bude již zcela beze stop. Je to vždy velmi individuální. Pokud chcete mít jistotu, že jste v pořádku, můžete si sám zakoupit volně prodejný test (v lékárnách nebo na internetu, test na amfetamin, cca 100,-).  A test si v domácích podmínkách provést. Použití je velmi snadné. Jak sám dle uvedených údajů můžete vidět, nejdéle jsou drogy detekovatelné v moči.
Doporučuji zvýšenou opatrnost, mějte se hezky.
S pozdravem, MK