Drogy
Hana
Dobrý den, v mem blízkém okolí je člověk, který ubližuje nejen sobě, ale i své rodině svým chováním, které si díky drogám vůbec neuvědomuje. Na léčení dobrovolně nepůjde, často vyhrožuje sebevraždou, je vulgární, a ja mám strach, ze jednou to dojde až k tomu, ze opravdu někomu nebo sobě ublíží. Můžete mi poradit co dělat, popřípadě na koho se obrátit? Můj e-mail: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Vaší emailovou adresu jsem záměrně umazala, naše poradna zachovává anonymitu všech pisatelů.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Netuším, v jakém jste vztahu s touto osobou. Pokud je pro Vás nebo pro rodinné příslušníky dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče. Spolupracovat lze i přes to, že osoba, o které píšete, zatím pomoc odmítá. Lze se poradit bez její přítomnosti, nezávazně, bezplatně.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/51
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Provozní doba zařízení:
Po :  9:00 - 19:00
Út - Čt : 9:00 - 17:00
Pá :  9:00 - 15:00
Více informací k nahlédnutí zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zatím se mějte hezky, v případě doplňující otázek napište klidně znovu. V případě akutního stavu, neváhejte a volejte záchranný systém.
Přeji dostatek sil všem účastněným!
S pozdravem, MK