ZÁVISLOST
JARA
DOBRÝ DEN.MŮJ PŘÍTEL ZAČAL BRÁT DROGY.NEJDŘÍV PERVITIN PAK JEDNOU HEROIN.CHCI SE ZEPTAT JESTLI UŽ JE ZÁVISLÍ NA HEROINU,PŘED TÍM BRAL DLOUHOU DOBU HEROIN ASI OSM LET.ZAČAL PERVITINEM A MÁM OBAVY JESTLI UŽ PO JEDNÉ DÁVCE HEROINU JE NA NĚM ZÁVISLÍ.DĚKUJI ZA ODPOVĚD

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Jaro,
děkuji vám za dotaz.
Závislost je celkem jasně vymezená medicínská diagnoza k jejímuž stanovení je potřeba návštěva lékaře. Po jednom užití lékař pravděpodobně nebude hovořit o závislosti, ale spíše o rizicích rozvoje závislosti, které je s ohledem na partnerovu minulosti s každým jeho užitím drog obrovské . V podobných situacích se proto doporučuje doživotní abstinence (minimálně od těch drog, které se ukázaly jako problémové - tj.u vašeho přítele opiáty a stimulanty). Ta vám samosebou nezaručí životní spokojenost. K tomu, aby se člověk se závislostí popral, vyrovnal, je často zapotřebí mnohem víc než jen abstinence. Většinou jde o práci na sobě samotném, hodiny skupinové nebo individuální terapie tak, aby člověk porozumněl tomu, co mu v životě chybělo, co u drog hledal a jak to udělat, aby to už dělat nemusel a našel spokojenost v životě i bez drog. Absolvoval váš přítel něco podobného?
Jednorázové užití drogy nemusí hned znamenat průšvih. Ale bude hodně záležet na tom, jak s touto situací přítel naloží. Docházel třeba v minulosti na nějaké terapie nebo doléčování? Hodlá někoho kontaktovat? Bez toho, aby takový laps zpracoval, pochopil, co se stalo, je riziko postupného (ale často celkem rychlého, v řádů týdnů až měsíců) návratu k pravidelnému užívání veliké. Navíc mám z dotazu dojem, že se k užívání pervitinu vrátil již před nějakou dobou, nebo se pletu? Vy máte strach hlavně z heroinu, ale i užívání stimulantů je nebezpečné. Pomohlo by vám zajít si o celé situaci podrobněji promluvit do nějaké poradny, kdy mají s podobnými případy zkušenost, vyznají se v závistech i drogách? Poradny, které nabízí pomoc rodičům a partnerům uživatelů drog jsou velmi diskrétní a jejich služby jsou zdarma. Často stačí jen zavolat a objednat se. Navíc vás nebude nikdo soudit, ani hledat vinu, ale spíš vám dají prostor mluvit a společně s vámi budou hledat cesty a možnosti, jak partnerovo chování ovlivnit. Měla byste o návštěvu takové poradny zájem?
Bohužel vám na otázku nedovedu lépe odpovědět, ale i tak budu ráda, když se ozvete, jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná, případně dotaz upřesníte.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.