halucigeny, tráva
Iveta
Dobrý den, můj syn 20 let se velmi změnil za poslední půl rok, začal užívat drogy - neví o tom, že to s manželem víme. Nyní odjel na týden na soustředění, až se vrátí tak si s ním o tom chci promluvit /jeho reakce v posledních dnech na cokoliv co se mu nelíbí - reaguje agresivně, chce nechat na pokoji nebo se sebere a odejde ke kamarádům a jeho argument jeho je, že ho máme nechat na pokoji, že je dospělí a je to jeho život/. Jsme rodina, která jsme vše podstoupili jeho koníčku fotbalu, který hraje na profesionální úrovni, ale teď nedostal od trenéra šanci, protože dle nás tyto věci ví. Od nás měl všechno - podporu, vybavení atd.
Potřebujeme poradit jak v této situaci postupovat...bojíme se toho, že když odejde, že nás dokáže někde zadlužit, že si zničí život....je to začarovaný kruh. Prosím o radu nebo nějaký kontakt kdo mi nám s tímto problémem mohl poradit. Děkuj moc. Přeji hezký den.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Iveto,
díky za dotaz. Říkám si, že je skvělé, že držíte s manželem za jedno! A dokonce to vypadá, že byť o užívání drog tušíte, nepropadli jste hned naprosté panice, ale rozhodli jste se vše dopředu promyslet. Možná by v tuhle chvíli tedy nebylo od věci zkusit se urychleně objednat do poradny, kde byste situaci mohli probrat do podrobna a připravit se na první rozhovor se synem, až se vrátí.
Kdybyste byli z Prahy, doporučila bych vám obrátit se naši Poradnu pro rodiče. Její služby jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí jen zavolat a objednat se.
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Určitě je pro vás současná situace těžká, nejspíš bojujete se spoustou strachů a obav, možná i výčitkami a pocity viny, zvažujete, co říct, udělat, jaké nastavit hranice, na co si dát pozor. Obecně se doporučuje vyhnout se výhružkám, ultimátům, která nedodržíte, citovému vydírání, výčitkám a velkým emocím... nic z toho většinou nefunguje. V lidských silách není ani věčně na syna, kor dvacetiletého, dohlížet. Dobré bývá mluvit o sobě a svých pocitech - mluvit o tom, že vám na něm záleží, že vás trápí to a ono, nerozumíte jeho chování, máte strach o jeho zdraví, život ... Zároveň je dobré dát synovi prostor mluvit a naslouchat mu - v tu chvíli třeba ani nereagovat, ptát se, co mu vadí, co se děje. Nemá cenu spoléhat na to, že jeden hovor vše vyřeší. Spíše si dejte méně času na kratší hovor a zkuste dalí část odložit. Zároveň si dopředu nastavte hranice, které nebude možné porušit, kdy budete hlídat svoje vlastní bezpečí, zdraví a pohodu - třeba včetně financí. Zároveň se ukazuje jako rozumné trvat na pravidlech vzájemného fungování - pokud lidé žijí v jedné domácnosti, měli by mít jak svoje práva, tak povinnosti. Opatrní buďte ohledně případného testování na drogy - často nadělá více škody než užitku (testy vychází chybně, lze je obejít nebo podvést a přesto vám důvěru v abstinenci nedají, rozhodující bývá většinou spolehlivost, důvěra a dodržování domluveného).
To by bylo v koncentrované podobě pro tuto chvíli vše. Ještě jednou doporučuji obrátit se na poradnu. Pokud by vám dávala návštěva poradny smysl, a pokud nejste pražští, napište, která města jsou vám dobře dostupná, pokusím se vám zprostředkovat kontakty.
S pozdravem a přáním hodně trpělivosti,
Gabriela Minařík.