Závislost na pervitinu
Matka
Dobrý den,
poslední 3 měsíce r.2018 jsem viděla u syna náhlou změnu - ztráta zaměstnání , finanční krize, nezájem, ... Viděla jsem syna vždy tak 2x měsíčné a nenapadlo mě, źe by bral drogy.
Udeřilo se na něj a bohužel přiznal závislost na pervitinu. Nevím kolik let šňupe pervitin . Vím, že poslední 3 měsíce si i píchá do žil.
Nastavili jsme nějaká pravidla. Ví, že může za pár měsíců ztratit střechu nad hlavou. Nelze to přehlížet, ale dáváme tomu čas. Víme to teprve od půlky prosince . On nastoupil do zaměstnání , snaží se fungovat i doma , má datum do adiktologické poradny ( sám od sebe by tam nešel ). Je vidět snaha opět fungovat + zájmy , ale nepřestal brát pervitin . Omezení je možná u něj jen otázka peněz. Nevím, do jakè míry je závislý .
Má otázka je:
Přestat hned není tak jednoduchý ?
Je stres taky spouštěč, źe si vezme drogu?
Děkuji za odpověď .

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuji za důvěru i za dotaz.
Předně je skvělé, že jste syna nezatratila, ale snažíte se hledat řešení, správný postup a hranice mezi pomocí a přísností a důsledností.
Stejně tak vám je asi jasné, že rozhodnutí, zda drogy užívat, či nikoli, je v prvé řadě na synovi.
Pro rodiče bývá často velmi bolestivé vidět, že se dítě rozhodne v užívání drog pokračovat. Někdy je to tak, že si prostě dítě neví rady, nevidí žádný pořádný důvod něco měnit a nebo je pro něj zážitek na droze tak lákavý, že mu nedokáže odolat. Pro někoho tedy může být poměrně snadné pervitin výrazně omezit nebo i vysadit. Pro někoho jiného je to boj na řadu měsíců i let. Jak to bude u vašeho syna, nedokážu posoudit. Jisté je, že by po vysazení pervitinu neměl mít žádné extra nepříjemné fyzické odvykací stavy, ale jeho hlavní boj by se soustředil na závislosti psychickou - tedy chutě na drogy, zopakování si zážitku na drogách, nuda, šedost běžného života a emocí bez pervitinu, možná i propady a výkyvy nálad, návaly vzteku, deprese apod.
Spouštěčem takových chutí může být v zásadě cokoli - ale je to hodně individuální. Záleží v jakých situacích a za jakým účelem syn drogu užíval. Pokud potřeboval zvýšit výkon a mít pocit, že vše zvládne, mohl mu v tom být pervitin oporou. Podobné situace bez pervitinu pro něj pak mohou být po delší době užívání nepředstavitelné.
Nepíšete nic o tom, jak se na užívání drog dívá váš syn - co ho k pervitinu přitahuje, jak dlouho užívá, z jakého důvodu, kolik, jak často, co by vlastně potřeboval, uvědomuje si nějaké problémy nebo potíže, chce změnu?
Nevím přesně, jaká pravidla jste nastavily, ani jak se daří synovi je dodržovat, případně jakým způsobem je kontrolujete  a plánujete vymáhat. Netuším, co se stane, pokud syn pravidla nedodrží, případně poruší nějaké kardinální (a která to jsou). Máte přesnější představu o odpovědích?
Často bývá těžké najít ty správné mantinely, věci, ve kterých je možné třeba i trochu polevit a kde naopak tvrdě trvat na dodržování domluveného i za rizika, že syn možná přijde o práci a o bydlení, problémy s užíváním se provadlí, nebo ztratí  kontakt s vámi. V podobných situacích nebývá výjimkou, že jedna či druhá strana vyhožuje něčím, co nemyslí úplně vážně a následně tedy ani nedodrží. Je těžké nezkouznout k ultimátům, výčitkám, obviňování, výhružkám a naopak nenechat se vmanipulovat do pocitů viny, vzteku apod. Ukazuje se, že nejbezpečnější je mluvit pokud možno v klidu a hlavně o svých vlastních obavývách, emocích a potřebách, jasně a srozumitelně nastavit pravidla a ty pak zcela důsledně dodržovat.
Pokud je člověk na takové záležitosti sám, snadno propadne smutku a pocitům bezmoci, nebo naopak vzteku. I proto doporučujeme se v podobných případech obrátit na poradnu. V Praze bych vás odkázala například na naši Poradnu pro rodiče, kde vás nikdo nebude soudit, ale naopak vás vyslechnout, budete moci do podrobností popsat vaši situaci a zeptat se na zkušenosti, doporučení a hledat cestu, jak dál. Služby podobných poraden jsou zcela zdarma a zcela diskrétní, stačí se jen objednat. Co myslíte, dávala by vám taková pomoc smysl?
Pro jistotu přikládám kontakt, případně napište, která města jsou vám dobře dostupná.
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba zařízení:
Po : 9:00 - 19:00
Út - Čt : 9:00 - 17:00
Pá : 9:00 - 15:00
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.