Pervitin
Hodna Holka
Dobry den, mam takovy delsi dotaz. Mam pritele je mu 31. Setkala jsem se s nim v Prosinci a rekl mi ze se zrovna red 2 mesici vratil z Detoxu, a ze bral po 2 roky Pervitin (strikackou) a taky chvilku Heroin. Rekl ze se rozhodl s tim zkoncovat. Do Unora 2001 byl OK v pohode, ale koncem mesice zacal bejt takovej nevrlej, nikam nechtel chodit a porad by spal. Pak se priznal ze ma na to chut a ze ma tvz. abstak. Pral se s tim mesic a pul a pak si nakonec bohuzel dal (Pervitin) ve svem starem byte a byl tam skoro dva dny zavrenej. Pak to omluvil jen tim, ze uz si nemohl pomoct. Ted uz je to 2 a pul mesice je je porad OK. Ale chtela bych se zeptat, myslite ze to na nej znova prijde a ze si zase da? Nebo je nejaky zpusob jak tomu aby si znova dal slo zabranit. Kamaradka co drive taky brala, my rikala, ze je mozne ze si proste jednou takhle po pul roce da a ze s tim nic nenadekam. Myslilte, ze je to pravda? Kdyz to na nej znova prijde, jak se mam chovat? Mame se navzajem moc radi a nerada bych aby to nejak znicilo nas vztah. Co ma on a ja delat? Predem moc dekuju.

Odpověděl: Martin Konečný
Pokusím se na vaši sktrukturovanou otázku taktéž odpovědět: - nejlze vyloučit, že to na vašeho přítele znovu nepřijde; pak se může stát i to, že si opět dá (toto se nedá vyloučit už do konce života) - zabránit se tomu dá technikami, které se souhrně nazývají motivační trénink (co pro mě droga znamená, plusy pro abstinenci a mínusy pro další užívání, co mi droga vzala a co mi přináší abstinence, atd.) a techniky k předcházení relapsu (jedná se např. o vytipování rizikových situací, které by mohly v člověku vyvolávat chuťe - dopředu probrat, jak se budu v takových situacích chovat, co budu dělat, atd.) - to jestli s tím budete moci něco dělat nebo ne, záleží jen na vás (někdo to řeší jistými ultimáty - dáš si a je konec, někdo to řeší smírčí cestou - když si dáš, řekni mi to a můžem s tím společně něco dělat a někdo to řeší spoustou jiných způsobů - záleží na okolnostech a kontextu situace) - můžete kontaktovat nějaké ambulantní zařízení; např. K-centrum 83 87 22 58 (vy sama můžete docházet třeba na rodičovskou skupinu, která je i pro partnery užívajících klientů), Drop-in 22 22 1124; IVR - M. Frouzová (placené služby) 24 23 55 97,0602 642 616