Pomuzete mi?
Bury
Dobrý den už přes deset let jsem uživatel pervitinu. Sem si jistý že dokážu přestat.
Problém je že momentální životní situace my v tom brání. Mám fyzicky velmi náročné 12 hodinové zaměstnání. K tomu dálkově studuji a blíží se mi závěrečné zkoušky. S přítelkyní máme šesti měsíčního chlapečka, zároveň se staráme i o vážně nemocnou maminku.
Potřeboval bych tedy legální náhražku nebo stimulant, který má vlastnosti již zmíněné drogy.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Bury,
žádný legálně dostupný stimulant, který by se oficiálně používal jako náhražka pervitinu, se u nás běžně nepředepisuje. V minulosti probíhaly nějaké studie experimentálně - zaměřovali se na ně lékaři jako jsou zejména MUDr. Bečka, MUDr. Hampl a MUDr. Minařík - ve všech případech jde o psychiatry. Pokud vím, v tuto chvíli však žádný výzkum na toto téma neprobíhá. V případě, že by se vám do něčeho podobného vůbec chtělo vstoupit - výzkumné studie jsou krom jiného i o zodpovědnosti a vyždují určitou časovou a někdy i finanční investici - můžete se zkusit obrátit na jednotlivé lékaře, případně na Kliniku adiktologie nebo Národní ústav duševního zdraví, tito lidé a zařízení by mohli mít nejlepší přehled o probáhajících studiích.
Jako substituční látka se podával ve většině případů methylfenidát a to často i na základě retrospektivní diagnozy ADHD nebo ADD (poruchy pozornosti a hyperaktivity v dětsví a dospělosti). Dávkování však nebylo takové, abyste účinek mohl plně srovnat s pravidelným užíváním pervitinu. Nicméně netuším, jaké dávky užíváte vy.
Chápu, že nejste v situaci, která by byla jednoduchá. Nicméně to, co popisujete, se v podobné konstelaci nárazově děje v životě spoustě lidem. Často je to tak, že je pak potřeba zvolit priority a možná v některých oblastech ubrat, nebo zažádat o pomoc.
Ale vypadá to, že vy byste rád vše zvládl sám - v plném nasazení, při užívání nějakých stimulantů, tedy minimálně za rizik týkajících se vlastního zdraví, rozvoje závislosti, nutného kontaktu s lidmi, kteří se pohybují za hranicí zákona atd. Co se ale stane, když vám drogy přerostou přes hlavu, zkolabujete, objeví se zdravotní problémy? Nejste přeci stroj, co musí zvládnout všechno.
Stejně tak byste ale mohl zkusit v některé ze zmíněných oblastí ubrat - např. si snížit úvazek, některé věci odložit - zkoušky, zažádat o odklad, výjimku, požádat o pomoc - existuje celá řada pečovatelských služeb. Chápu, že vzít vše na sebe je zdánlivě nejjednodušší varianta, ale možná by stálo za to zvážit i ty další. Situace se přeci jenom netýká jen vás, ale i vaší rodiny - partnerky, syna, maminky. Ví vůbec někdo z nich o tom, že užíváte pervitin, abyste vše zvládal?
Umím si představit, že podobná odpověď vás neuspokojí, možná dokonce i rozzlobí. Přesto doufám, že zkusíte zvážit i jiné možnosti pomoci.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.
Pokud se rozhodnete pártrat po studiích, které se věnují substituci pervitinu, pak přikládám kontakty na zařízení zmíněná v textu:
Národní ústav duševního zdraví
Klinika adiktologie - zde působí současně MUDr. Minařík, pokud je mi známo, žádný výzkum však nerealizuje
+ článek o substituci stimulantů
MUDr. Hampl i MUdr. Bečka již zemřeli.