co si o tom mam myslet?
jokerin
hezky den obracim se na vas s prosbou ohledne podivneho textu co jsem nahodou nasla u dcery v pc. Rozumite tomu?
Zjistila jsem ze to jde neni to snadny ale jde to jenze v hlave mi stale koluje myslenka kdy to prijde i kdyz se mi podari mnohokrat rict ne tak v hlouby duse vim ze jednou to zase nezvladnu. A kdyz uz to prijde muj mozek okamzite prejde ja druhou stranu. I kdyz predpokladam nasledky tohoto jednani v tu chvili neni cesta zpet . nekolila denni zivot kde je mozny absolutne vsechno. Normalni clovek nema sebemensi tuseni co se da vsechno udelat ci vymyslet a hlavne zazit. V dobe kdy je clovek na ty druhy strane je jeho telo pouha schranka ktera jede na automat ta osoba jakoby byla duchem pryc. Po nejake dobe zatouzime podivat se zpet do reality a tady zacina Problem. Jakmile ste zpatky najednou zjistujete ze tenhle normalni svet je neskutecne nudnej a touzite po tom se co nejdriv dostat zpet na druhou stranu. Tim padem to priste uz ani nezkousite a smirujete se s tim ze bude zit vedle sedy nudnY spolecnosti. Vase telo si zacne zvykat a pomaha vam zatim co mysl je stale jinde. Pak jsou ale chvile.kdy bud musite nebo proste musite se vratit a byt jeden z tech stereotypnich lidicek. Kdyz se to podari je to nejvetsi vyhra v zivote ale nikdy nas neprestanou pronasledovat myslenky o tom jak tam bylo krasne. V tu chvili se mi rozbusi srdce telo poleje studeny pot a cele vsechno ve me jakoby se chystalo na prekrasnej vylet a tenhle stav nedokazu nebo mozna spis nechci korigovat a necham se znovu unest i presto zle co mi pak ceka mi to za to stoji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, jokerin,
díky za dotaz i za důvěru.
Předpokládám, protože jste napsala na naši drogovou poradnu, že máte obavy, jestli dcera neexperimentuje s drogami, je to tak?
Rozumím tomu, že takový text, který jste do dotazu přepsala, ve vás podobné otázky vyvolává. Nepíšete, kolik je dceři let. Nejspíš bude v pubertálním věku - 13+? možná spíš víc, je to tak? Nezmiňujete se o tom, jestli na dceři pozorujete nějaké další změny v chování, které by doměnky o užívání drog potvrzovaly. Všimla jste si něčeho dalšího? Dost možná se skutečně něco děje, když jste byla u dcery na počítači, nebo to skutečně byla náhoda? Jste si jistá, že je autorem textu dcera? Nemůže jít o kopii, text, který ji zaujal, nebo text někoho, kdo ji zajímá nebo fascinuje, možná v tuhle chvíli stejně tak, jako drogy? A je to skutečně text o drogách? Nemůže jít o nějaký snový a fantazijní svět, jiný stav vědomí související s úvahami o životě, čtením literatury, nebo třeba nějakými psychickými potížemi?
Podle počtu otázek asi tušíte, že vám nedokážu dost dobře odpovědět, co se s dcerou děje. Říkám si, že je dobře, že na dceru dohlížíte a také je vidět, že vám na ni záleží a máte obavy, jestli je vše v pořádku. Dost možná vás podobný text vystrašil. Možná by stálo za to zkusit odpovědět na výše uvedené otázky a připravit se na rozhovor s dcerou, kde se můžete jednak zeptat (ale kdo ví, jestli odpoví pravdivě), druhak sama svěřit se svými obavami a pocity. Je to rozhodně lepší, než zastrašování, zakazování, vydírání, vyhrožování a psychický nátlak spojený se slzami. Upřímný rozhovor s popisem vlastních a emocí a poskytnutím prostoru pro odpovědi, naslouchání dceři, může udělat své. Nevím v jaké přesně situaci s dcerou jste, jak se vám spolu daří mluvit, jestli skutečně máte i další důvody, proč se obávat užívání drog apod. Nechám tedy na vašem zvážení, zda se do podobného rozhovoru pustíte sama, nebo jestli využijete možnosti zajít si nejprve promluvit do poradny pro rodiče proto, abyste si ulevila od nějvětšího strachu, pocitů viny a obviňování a třeba se na rozhovor s dcerou lépe připravila. Pokud byste měla o návštěvu poradny zájem, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu vám kontakty. A nebo hledejte sama např. zde. Pokud jste z Prahy, můžete se zkusit obrátit rovnou na naši Poradnu pro rodiče v Žitné 51. Poradnu je zdarma, stačí jen zavolat a objednat se. A pochopitelně se můžete splehnout na zachování mlčenlivosti a diskrétnost a žádné soudy. Níže přikládám kontakt a odkaz na bližší informace.
Snad tedy v tuto chvíli alespoň takto.
Zde slibovaný kontakt:
Poradna pro rodiče (PPR)
Poradna pro rodiče SANANIM je držitelem certifikátu odborné způsobilosti pro poskytování služby ambulantní léčba, vydaného Radou vlády pro koordinaci protidrogové politiky.
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba zařízení:
Po : 9:00 - 19:00
Út - Čt : 9:00 - 17:00
Pá : 9:00 - 15:00
Komu je poradna určena?
Co nabízíme?
A jako poslední odkaz na text, který se věnuje tématu obav, že někdo z rodiny drogy užívá - zde.
Držím palce, ať se vše vyjasní a přeju hodně trpělivosti a pevné nervi ... období dospívání dětí, natož podobné hovory a obavy se bez nich asi neobejdou. Budu ráda, když znovu napíšete.
Zdraví,
Gabriela Minařík.