Můj syn hulí?
Janáta
Dobrý den,moje dcera (32) asi zásobuje syna (15) marihuanou. Kromě toho,že syn tráví hodně času ve sklepě,který dcera přeměnila na hulírnu a myslím,že tam spolu kouří trávu. Dcera to popírá a syn taky,ale je mi jasné,že by se stejně nepřiznali,tak se obracím na vás. Když se vrátím z práce kolem sedmé večer syn často už spí a několikrát jsem ho zastihla jak má červené oči a smrdí to z něj,ale to může být tím,že furt chodí do toho zahulenýho sklepa. Zkoušela jsem s ním mluvít o marihuaně,ale on mi řekl,že jsem jen další rodič,který háže marihuanu do jednoho pytle s herákem. Bývá také často až nepřirozeně klidný a laxní a teď mnohem častěji řeší úplné blbosti. Prosím může to být tím že hulí nebo je to jen pubertou? A dá se nějak přemluvit dceru,která hulí už 17-18 let aby přestala,když denně vyhulí klidně 12 jointů?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Janáto,
díky za dotaz i za vaši důvěru, se kterou se na nás obracíte. Protože jste část dotazu uvedla i ve skryté poznámce, uveřejňujeme váš dotaz i odpověď skrytě, tzn. že je po zadání kódu přístupný pouze vám a pracovníkům poradny.
Předně chci ocenit otevřenost, se kterou současnou situaci popisujete, včetně uvědomění si toho, že jste v minulosti neměla čas se dceři věnovat a nejspíš i to je důvod, proč dcera užívá už od nízkého věku marihuanu. Podle příznaků, které popisujete, se zdá celkem pochopitelné, že máte podezření, že ji užívá i syn. Červené oči, případná větší únava, spavost, ale také obhajování marihuany mohou souviset právě s tím, že s marihuanou začíná experimentovat. S ohledem na huličské doupě sestry je i velmi pravdpodobné, že na tom může mít podíl právě ona. Ale kdo ví - s marihuanou se dnes můžete setkat téměř kdekoli, nemusí to tedy nutně být tak, že by dcera syna k marihuaně přivedla, nezdá se ale, že by ho od ní odrazovala. Na stranu druhou, experimentování s drogami patří tak trochu k náctiletému věku, stejně jako změny nálad, obhajování alternativních postojů jako je třeba užívání marihuany. Jedno zároveň nevylučuje druhé, ale ani to neznamená, že by se vše dělo naráz.
Podle toho, co píšete, odhadujete, že změny synova chování souvisí s hulením, ale nic nevíte s jistotou. A ani já takhle na dálku nedokážu posoudit, co vše může být důvodem změn, které popisujete. Určitě mohou částečně souviset s věkem, ale hulení bych rozhodně nevylučovala. Naopak mi připadá vaše podezření zcela na místě.
S dcerou i synem jste o situaci hovořila, ale není mi jasné, jak hovor probíhal. Někdy je dobré se na podobný rozhovor dopředu připravit. Ukazuje se, že žádné výčitky, ultimáta, výhružky ani vydírání nefungují. Stejně tak nefunguje permanentní dohled. Jedním z nejbezpečnějších témat je v zásadě mluvit o sobě a svých vlastních pocitech a obavách. Není od věci začít tím, že vám na obou záleží, máte je ráda, máte strach, aby se nedostali do potíží, ano, možná spadáte do té kategorie rodičů, co mají strach i z marihuany a je to i kvůli tomu, že je u nás stále nelegální ... dcera, pokud dává synovi marihuanu, porušuje zákon; i kvůli tomu, že máte pocit, že jste u dcery udělala chybu a nerada byste udělala tu samou i teď u syna. Mluvte o tom, jak se cítíte, případně o tom, jakých změn jste si v chování syna všimla.
Zároveň si říkám, že bývá dobré mít v domácnosti domluvená nějaká společná pravidla. Předpokládám, že máte každý svá práva i povinnosti. Pokud jde o vaše bydlení, pak můžete po dceři vyžadovat nejen plnění určitých povinností, ale i dodržování pravidel, přispívání na domácnost apod. A i syn je ve věku, kdy by se měl na chodu domácnosti podílet - cítí-li se dospělý na to, aby rozhodoval o tom, co dělá ve svém volném čase, pak by měl být také schopen vzít na sebe nějaké povinnosti, nemyslíte?
A znovu se vrátím k tomu, že není od věci se na takový rozhovor připravit, promyslet si, co chci říct, kam tím vlastně mířím, nenechat se zmást obviňováním, výčitkami nebo jinými argumenty druhé strany a najít si své hranice a jasné stanovisko. V podobných situacích, které již nějakou dobu trvají, nebo jejichž kořeny sahají řadu let zpátky, pomáhá najít si nestrannou odbornou pomoc, kde vás nebudou soudit za chyby a omyly, ale kde vás vyslechnout, podpoří, pomohou vám se v situaci zorientovat a hledat řešení. Většinou se taková věc nevyřeší jedním rozhovorem v poradně, ani jedním rozhovorem s dětmi. Je to běh na delší trať. Nejspíš to bude nějakou dobu trvat, než najdete, co pomůže právě vám a vaší rodině. Ale napsala jste a tak si říkám, že možná přišla ta správná chvíle to zkusit jinak. Co myslíte? Dává vám taková nabídka obrátit se na poradnu smysl? Pokud ano, můžete se v Hradci Králové obrátit na Ambulantní cetrum Laxus.
Ambulantní centrum Hradec Králové
Gočárova 1620, 500 02 Hradec Králové (mapa)
Telefon: +420 777 033 618
E-mail: ambulance.hradec@laxus.cz
Provozní doba: Po - Čt, 9:00-16:00, Pá 9:00-14:00
Jde o kvalitní službu, u které se můžete spolehnoutna diskrétnout, která je poskytována zdarma, stačí zavolat a objednat se. Podrobnosti najdete zde.
Snad tedy v tuto chvíli alespoň takto.
Držím palce, přeju hodně sil i trpělivosti a budu ráda, když napíšete, jak jste se rozmyslela.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.