Marihuana
sara
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli může mít marihuana nějaký vliv na pravidelnou menstruaci. Poslední mesnstruaci jsem měla přesně před měsícem a v tu dobu jsem po 3 letech přestala úplně kouřit marihuanu (kouřila jsem téměř každý den) a ještě jsem menstruaci nedostala. Antikoncepci neberu už 4 měsíce a bojím se jestli nemůžu být těhotná i kdyz je to malá pravděpodobnost. Proto se chci zeptat jestli náhle vysazení marihuany může mít nějaký vliv na pravidelný cyklus. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
marihuana je látka, která může mít vliv na menstruační cyklus. Naznačuje to celá řada studií, které se v posledních letech na toto téma zaměřují (např. zde). Nicméně samotný menstruační cyklus je velmi jemný mechanismus, na který má vliv například i vaše psychická pohoda nebo nepohoda, tedy i stres, události, které vás silně ovlivní. Trochu předpokládám, že jste přestala s užíváním marihuany z nějakého důvodu - co se valstně stalo?
V krátkosti - není nutné propadat panice a obavám z těhotenství. Na stranu druhou je zcela jistě na místě nenechat zpoždění cyklu bez povšimnutí a pro jistotu si udělat těhotenský test. Koupíte ho v lékárně nebo v drogerii, cena těch nejlevnějších se pohybuje v řádu desítek korun, dražší stojí kolem 200,- i více, nebo můžete zajít rovnou na gynekologii. Problémy s pravidelností menstruačního cyklu má spousta žen a nejsou nijak výjimečné. Důvodem může být těhotenství, stres, rychlá změna váhy, ale také třeba i jiné zdravotní problémy. Zkuste tedy sebrat odvahu a udělat si alespoň test (pokud koupíte citlivý test, stačí pár dní od vynechání poslední menstruace, méně kvalitní cca 2 týdny od vynechání poslední předpokládané menstruace, kdy už jsou hladiny hormonů dost vysoké na to, aby test těhotenství zachytil) a případně zajít k lékaři - ten by vyloučil či potvrdil případné těhotenství, mohl by odhadnout, kdy k menstruaci dojde, a stejně tak zjistí, zda nejde o jiné problém.
Chápu, že není možná snadné přemýšlet a nevědět, co se děje, obzvlášť obáváte-li se těhotenství, nebo pokud jste mladá, nebo jste nikdy podobné problémy nemusela řešit. Máte nějaký důvod, proč se obáváte zajít k lékaři? Budu ráda, když napíšete víc.
Pokud ne, pak vám držím palce, aby se vše brzy samo vyjasnilo, nebo aby se vám podařilo najít v sobě odvahu včas zjistit, co se děje. Většinou pomůže mít u sebe někoho, komu se můžete se svými obavami svěřit. Máte někoho takového?
Budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí.
Držte se.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.