Diazepam
Alka
Dobrý den.
Prosím o pomoc a radu a vysvětlení.Můj přítel užívá dlouhodobě mnoho let diazepam proti křečím na epilepsii...Nekdy mi pripadá že má takové změny chování...Můze to být těmy léky? On je hodně citlivý a hodný člověk ale někdy má dny nebo období, kdy je jakoby bezcitny,urypaný, podrážděný,urází se kvůli maličkostem,nebo je na mě hrubý a je mu všechno jedno jako by vůbec nic necítil a nesoucítil...Jako by to ani nebyl on...pak to po pár hodinach nebo dnech prejde a je zas hodny ale často je podrážděný a unaveny...Když na ty léky občas vypije alkohol,tak se neovládá a ztrácí zábrany a zodpovednost a chová se nevyzpytatelne,má třeba neustále sexualni narážky k lidem okolo nebo neví podle mě ani co dělá...Kolikrát si i fyzicky v opilosti sám ublizil ale nechce si to ani přiznat. Trápí mě to dost někdy tak ubližuje mě i sobe.Myslíte ze ty jeho změny nálad a tu bezcitnost někdy může někdy způsobovat ten diazepam? ? Jinak nevím čím by to mohlo být.Já jsem klidna povaha a nemyslím že bych ho něčím stresovala ani se s nim nehádám.Když jsem mu někdy něco vytkla chtěl se hned rozejít ze prý se nechce nechat omezovat a když se mi nelíbí třeba že je nezodpovědný a nespolehlivý tak si mam prý najít jiného...Jenže já jej miluji a záleží mi jen na něm. Nevím co dělat. A jiného nechci. Občas ty léky i nebere.Někdy zas jo a poctivě. No nevím co s tím. A myslím ze on si ty změny nálady ani neuvědomuje. Nekdy od kamarádů dostal i kokain...A to už je úplně ve stavu ze je mu všechno jedno pak
...Prosím co s tím ? Je nějaké východisko ?A jak s ním o tom mluvit aby se nenaštval.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
samotný Diazepam by neměl způsobovat velké výkyvy nálad, jako je podrážděnost apod. Ty se ale mohou snadno objevit, když je dotyčnému hodně špatně, tedy např. když má abstinenční příznaky. Diazepam je návykový lék, takže pokud ho přítel občas nebere, pak se u něj právě takové abstinenční příznaky mohou objevit. Navíc, pokud kombinuje lék s alkoholem nebo i kokainem a jinými látkami, nelze se pak divit různým projevům. Kombinace jsou kromě nepříjemného chování ale také velmi nebezpečné, především s alkoholem mohou být i smrtelné (nehledě na to, že jako epileptik by neměl pít vůbec).
Jediné východisko tedy je nepít, nekombinovat a držet se předepsaných dávek léků. Vysazovat Diazepam jedině po dohodě s lékařem a podle jeho instrukcí. Co se týká komunikace s přítelem, taháte ale  - jak se říká - za kratší provaz. On Vám dává najevo, že si do toho nenechá mluvit a že ho vlastně nezajímá, co Vy na to a co budete dělat. Alespoň to říká, otázka je, jak moc je to pravda. Vy jste ale opakovaně dala najevo, že ho stejně neopustíte, a tak je vlastně jeho strategie velmi úspěšná. Má klid a jste pořád s ním...