Chci pomoci synovi
Nešťastná matka
Dobrý den,
obracím se na vás s dotazem, už nevím jak dál.
Syn, kterému bude letos 22let bere drogy (marihuanu a perník). Loni jsem se to dozvěděla a snažila se mu pomoci. Navštívili jsme Káčko, pak Magdalenu,kde se tvářili tak, že si pan doktor myslel,že se syn ze své závislosti dostane sám za pomoci případné ambulantní péče, respektive návštěv Káčka. Syn bydlel do včerejška s babičkou. Včera jsem se dozvěděla, že babiččinýmu příteli zmizela z účtu nemalá částka a peníze šly na nějaké online hry či něco takového. Synovi jsem dala na výběr, že se buď stane bezdomovcem nebo nastoupí ústavní léčbu. Syn si vybral,že půjde na ústavní léčbu. Ještě odpoledne přijel do Prahy a snažila jsem se kontaktovat psychiatrickou léčebnu v Bohnicích, kde mi sdělili, že není možné jen tak přijet, aby ho přijali do léčení. Dostala jsem telefonní číslo na lékaře, že mám volat dnes mezi 10,00hod až 11,00 hod. Telefonní číslo bylo celou dobu nedostupné, zkoušela jsem to snad co minutu. Volala jsem znovu na oddělení, kde mi sdělila sestra, že to mám stále zkoušet, že lékaři skončili poradu a mám být trpělivá. O to jsem se snažila, ale telefon byl stále nedostupný. V poledne nás vyzvedl kamarád a zavezl do léčebny, kde jsem měla zjištěno, že je oddělení v pavilonu 31,kam jsme rovnou zamířili. Na dveřích pavilonu si syna přečetl, že se tam nesmí ani kouřit cigarety a řekl, že na léčení nepůjde a odešel, zatímco já jsem čekala na lékaře, který se mnou mluvil přes zvonek a byl na cestě ke vstupním dveřím. Lékař mi sdělil, že nemůžeme jen tak přijet a nakonec, že máme jít na centrální příjem. Syn už byl ale někde pryč a já ho šla hledat. Po chvíli mi zvedl telefon a nakonec jsem zjistila, že je u vstupní brány, kam jsem si s ním šla promluvit. Syn mi řekl, že léčbu nenastoupí, když tam nesmí ani kouřit cigarety, že se mu to tam nelíbí a nechce být nikde zavřený a začal mi vyhrožovat tím, že pokud ho tam zavřu, tak se hned první nic oběsí na prostěradle. Nevěděla jsem co mám dělat, tak jsem zavolala záchrannou službu,kde mi řekli ať vyčkame na místě, že tam někoho pošlou. Mezitím jsem volala synovo druhé babičce, která slíbila synovi, že se zkusí domluvit s dědou, jestli by nemohl syn být nějakou dobu u nich,že by třeba změna prostředí mohla vést k tomu, aby syn nepřišel do kontaktu s drogami apod. Babička synovi sdělila, že by si pro něj asi v pondělí přijela. Na to konto jsem syna opět naložila ke kamarádovi do auta a volala zpět záchrannou službu aby nejezdili (za celých 15 minut tam nikdo nepřijel, ani nezavolali třeba lékaře z centrálního příjmu, který byl odtamtud kousek a mohl by syna lépe zpacifikovat) a nechala se se synem odvézt zpět domů. Odpoledne jsem opět mluvila se synovo babičkou, od které jsem se dozvěděla, že si syna k sobě asi nevezmou. Chtěla bych, aby se syn šel léčit, slíbil mi to, ale vůbec nevím, jak ho nyní dostat na léčbu. Od kamaráda jsem se dozvěděla, že existuje nějaký ústav Bílá voda, který je někde v Jeseníkách a kde se léčila úspěšně ze závislosti dcera jeho kamaráda. Chtěla jsem tam ještě odpoledne volat, ale měli na stránkách uvedený kontakt v pátek pouze do 13,00hod. Syna jsem nechtěla nechat proti jeho vůli zavřít na léčení do Bohnic, když mi začal vyhrožovat, nejprve že po pár dnech by stejně podepsal revers a následně u léčebny, že by se hned první noc oběsil. Vím, že jsou to kolikrát jen plané výhrůžky, ale nechci se dožít toho,že by to třeba syn opravdu udělal. Jsem úplně bezradná a nevím, co mám dělat. Kdybych nemusela chodit do práce a mohla mít syna 24hodin denně pod dohledem, tak bych noc neřešila. Jsem matka samoživitelka a musím chodit do práce. Nevím teď jak mám dál postupovat, ale obávám se,že toto bez odborné pomoci nemůže syn ani já zvládnout. Bohužel nemám ani finanční prostředky na to,aby se šel syn léčit do nějakého střediska soukromého. Syn cca před týdnem přestal docházet do školy (úplně)A nemá ani ukončené středoškolské vzdělání. Mohla bych se pokusit mu pomoci sehnat si nějakou práci, ale obávám se, že by to nebylo moc řešení, protože by nebyl pod stálým dohledem a pak by stejně možná vydělané peníze utrácel za gamblerství nebo drogy. Obracím se proto na vás, kteří máte asi s hodně podobnými případy velké zkušenosti, s prosbou o radu jak dále postupovat, jak přesvědčit syna aby se šel léčit, jestli třeba neexistuje léčebna(S ústavní péčí), kde by byly povoleny klasické cigarety (nikoli marihuana), i když vím, že se jedná také o drogy nebo zda mi poradíte jak bychom měli postupovat. Pár lidí mi radilo zavolat např, že syn něčím vyhrožuje, že by b,l následně zavřen na psychiatrii i proti své vůli, ale velmi nerada bych šla takovou cestou. Snažila jsem se, aby měl syn zájem o to, dostat se že závislosti na tvrdých drogách a gamblerstvi a když má světlé chvilky, tak se i jeví, že to samozřejmě chce, ale pak přijde zase obrat nebo vyhrožování. Jsem opravdu bezradná. Prosím proto o vaši radu. Předem moc děkuji za jakékoliv pro mne cenné informace.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Zcela chápu Vaše zoufalství a bezmoc. Syn je plnoletý a proti jeho vůli ani tím, že budete kroky k domnělým změnám, dělat za něj, nezmůžete nic. Tím, kdo potřebuje podporu a pomoc v této náročné vysilující situaci, jste bez pochyb především Vy.
Doporučuji Vám tedy zavolat do naší specializované bezplatné Poradny pro rodiče a domluvit si termín schůzky a poradenské konzultace, mám na mysli bez syna, jen pro Vás.
Není nad osobní pohovor, při něm se, po podrobnějším seznámení se situací, dozvíte, jak ošetřit sebe, abyste se nezačala hroutit a mohla být užitečná sobě i synovi. Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být prospěšný někomu dalšímu, pro užívání drog a závislost blízkého to platí dvojnásob.
Zkušení odborníci Vám doporučí konkrétní kroky, jak situaci řešit, co smysluplného můžete podniknout a zároveň, jakým chybám se určitě vyhnout. Jak ošetřit sebe, abyste se nestala spoluzávislou a nepřevzala vzorce závislostního chování a jednání, aniž byste sama návykové látky užívala a dokázala i v tak náročné situaci žít vlastní žít vlastní život, nikoli život někoho jiného, byť jde o bolestné problémy vlastního syna.
Ještě jednou, nepokoušejte se podnikat kroky za syna, způsobíte jemu i sobě, více škody, než užitku, opakovaně jste si ověřila, že tudy cesta nevede.
Apeluji tedy na Vás, abyste zvážila naši nabídku a s osobním kontaktem neotálela.
Co je rovněž důležité, dozvíte se, jak se synem komunikovat, jaké hranice v kontaktu nastavit a jak je držet. Také jak se lze pokusit podpořit synovu motivaci k pozitivním změnám a případné léčbě, jak vystoupit z pasti, do které jste se nechala synem, okolnostmi i sebou samou, uvěznit.
Poslední doporučení, myslete a nezapomínejte na sebe. "Naordinujte si" činnosti a aktivity, které Vám přináší radost. "Upusťte ventil", vyražte mezi rodinu, přátele, sdílejte zkušenost, nebo se prostě jděte jen tak pobavit. Udělejte to i přesto, že Vám to v tuto chvíli může připadat proti mysli, co je jisté, uleví se Vám.
Poradna pro rodiče PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Přeji vše dobré, hodně štěstí Vám i synovi,
kdykoli napište, Amrit Sen.