Tehotenstvi a trava
K.xxxxxxx
Dobry den,moje dcera kouri travu a je ve druhem mesici tehotenstvi a rika, ze nevi jak se zavislosti zbavit. Vi, ze poskozuje miminku mozek, ale je ji spatne a stridajici se nalady nedokaze ovlivnovat. Navrhla jsem ji poradnu, ale nevim jestli nejakou vyhleda, mohu ji byt nejak napomocna? Omlouvam se, pisu z mobilu a nemam diakritiku. K.xxxxxxx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
ohledně diakritiky si nedělejte starosti, dotaz mi přijde celkem jasný a srozumitelný. Ostatně - díky za něj.
K prvnímu trimestru nevolnosti a výkyvy nálad patří. Je-li dcera zvyklá každou takovou rozladu řešit v běžném životě užitím marihuany, asi je pro ni představa střízlivosti v těhotenství trochu náročná. Pravdou je, že miminku tím skutečně příliš neprospívá. Samozřejmě, že čím více, častěji a "silnější" konopí užívá, tím hůře. Nepřispívá ani míchání konopí s tabákem. V prvních měsících je plod nejzranitelnější, a i to je důvod, proč je dobré se drogám (včetně tabáku a alkoholu) vyhýbat. Na stranu druhou, pokud dojde k nějakému vážnějšímu poškození v prvních týdnech těhotenství, většinou dojde i k samovolnému potratu.
Pokud chcete být dceři nápomocná, nejspíš se ptejte hlavně jí samotné na to, co by potřebovala. Snažte se ustát její nálady a naslouchat jí.
Z vašeho dotazu nemám tušení, co pro ni samotnou těhotenství znamená. Může se v ní prát nejen hora hormonů, ale i spousta rozporuplných emocí ohledně budoucnosti, těhotenství a dítěte. V příbězích těhotných uživatelek drog (teď myslím i ty "tvrdší" drogy) to často je tak, že rozhodující je pro ně zhruba půlka těhotenství, moment, kdy začnou cítit pohyby dítěte a zároveň skončí ta emoční houpačka a dostanou se cca za 4-5 měsíc. Neztrácejte naději, dost možná se tedy ještě dcera k abstinenci rozhodne.
Ke komunikaci s dcerou: většinou nemá cenu lidem vyhrožovat, obviňovat je, dávat jim ultimáta, vydírat je ... mnohem lepšího efektu často dosáhnete přiznáním vlastních emocí - např. mám tě ráda, ale když vidím, jak kouříš marihuanu, mám obavy o tvoje zdraví a taky o zdraví miminka, jak se cítíš ty? Kdybys to chtěla omezit, ráda bych ti pomohla, co bys potřebovala? Chtěla bys zajít do poradny, mám se zajít zeptat sama? Stejně tak ji můžete vyprávět o svých vlastních náladách a rozladách v těhotenství, nabízet jí prostor, aby mohla mluvit o tom, jak se cítí ona sama a naslouchat jí (nepřebíjet její vyprávění příběhy jiných lidí, ale nechte ji mluvit, naslouchejte!). Zároveň můžete trvat na tom, že ve vaší přítomnosti hulit nebude ... resp. že vy nechcete být takovým situacím přítomná - a prostě se domluvit, že budete chodit jen, když hulit nebude, protože ji v tom nechcete podporovat ... raději třeba donesete salát ... cokoli, na čem se dohodnete, co vás napadne.
A pokud se v tom i tak budete ztrácet, můžete skutečně zajít do poradny i vy sama. Zeptat se na rizika, doporučení, popovídat si o tom, co vás trápí, co trochu fungovalo, co vůbec. Existují i poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Přeci jen jste dcery matka, a tak pro vás nemusí být vůbec snadné vidět ji, jak v těhotenství užívá marihuanu. I u vás to může vyvolávat řadu otázek, pochyb, pocitů viny, bezmoci a vzteku. Pokud je však v sobě budete dusit, nejspíš vám nebude dobře, a pokud je budete ventilovat všechny směrem k dceři, dost možná si k ní na nějakou dobu zablokujete cestu. A to by byla nejspíš škoda?
Pokud by vám návštěva poradny dávala smysl, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty. V Praze je možné obrátit se např. rovnou na naši Poradnu pro rodiče. Ale podobných zařízení je v republice více.
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba zařízení:
Po : 9:00 - 19:00
Út - Čt : 9:00 - 17:00
Pá : 9:00 - 15:00
Snad tedy alespoň takto.
Držím palce, aby vše dobře dopadlo.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.