Dárce krve
xdanny
Již několik let chodím celkem pravidelně bezplatně darovat krev. Zatím jsem měl tu čest vyzkoušet extázi a marihuanu (za letošek 3 tablety a 3 x trávu) . Jak jistě víte, před každým odběrem se vyplňuje dotazník. Jelikož zřejmě není radno se drogovou zkušeností chlubit, zajímalo by mě, zda mohu způsobit nějaké potíže, když při vyplňování dotazníku zalžu a na drogy odpovím negativně. Předpokládám, že tyto dotazy jsou ve formuláři především kvůli narkomanům, kteří aplikují drogu nitrožilně a je zde nebezpečí přenosu HIV a jiných inf. Dále by mě zajímalo, zda může mít nižší objem krve v těle po odběru vliv na další intoxikaci E nebo THC a zda tato může být rizikovější než při normálním stavu.

Odpověděl: Martin Šefránek
Informace, které uvádíte v dotazníku před odběrem krve podléhají lékařskému tajemství. Uvedete-li, že užíváte extázi a thc, s největší pravděpodobností vás na odběry krve nepříjmou, protože vaše chování budou považovat za zdravotně rizikové. Nedoporučujeme vám však uvádět nepravdivé informace, vzhledem k tomu, že tím můžete ohrozit případného příjemce vaší krve. Při odběru je krev testována na přítomnost infekce, ale zda je testována na přítomnost drog vám nemůžeme přesně odpovědět. Zkuste se tedy (i anonymně) informovat na transfůzní stanici, např. v Ústavu hematologie a krevní transfůze v Praze, tel: 02/21977343. K druhé části vašeho dotazu: máte-li nižší objem krve v organismu je riziko intoxikace drogou samozřejmě vyšší. Proto vám nedoporučujeme užívat drogu bezprostředně po provedeném odběru.