Podozrenie
Veronika
Dobry den, mam podozrenie ze priatel fajci marihuanu. Tvrdi ze uz nie ale neverim mu. Par krat som z jeho dychu citila marihuanu a jeho pohlad bol zvlastny. Po case som na neho vytiahla test. Jeho reakcia mi pridala pochybnosti. Reagoval hodne podrazdene a nervozne a test sa mi nepodarilo vykonat. Neviem co si mam o jeho reakcii mysliet. Poradte mi. Dakujem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Veroniko,
rozumím tomu tak, že vás trápí podezření, že přítel užívá marihuanu. Na jednu stranu byste ráda věděla, kde je pravda. Na stranu druhou si možná přejete, abyste se mýlila ... nebo se pletu? Nebo je to tak že užívání marihuany je pro vás poslední kapka a v případě, že se potvrdí, chcete od něj odejít?
Je jenom na vašem příteli, jestli se rozhodne kouřit marihuanu nebo ne. Bohužel není v ničí moci ho ohlídat. Je to jeho zdraví, jeho rozhodnutí. Pokud bude chtít marihuanu užívat, vždy si k ní cestu najde. Ani já nedokážu takhle na dálku posoudit, jestli přítel marihuanu užívá. Kdo ví ... stejně tak může mít nějaké jiné potíže.
Důležité mi přijde hlavně to, co chcete vy? Co je pro vás ve vztahu důležité? Je dobře, pokud můžete o svých obavách a pocitech mluvit. Zdá se, že nejlepší způsob, jak ovlivnit chování druhého je přiznání vlastních pocitů, zmatků a obav. Nemá cenu vyhrožovat, dávat ultimáta, která nechcete dodržet, vztekat se nebo plakat a možná ani tlačit někoho do testů, pokud dopředu nevím, co si s výsledky počnu.
Pokud se přítel přizná, můžete jeho chování lépe pochopit, porozumět mu. Ale co budete dělat dál? Kontrolovat ho, trvat na tom, aby přestal? Když se nepřizná, nebo nezískáte žádný důkaz, budete mu snad věřit? Testy jsou velkým zásahem do vaší vzájemné důvěry. Mohou vyjít chybně oběma směry. Není od věci si dopředu promyslet, co by se mohlo stát a k čemu vám takový krok bude.
Někdy není snadné si myšlenky ujasnit a vyznat se sám v sobě, obzvlášť pokud jste na sebe s přítelem hodně navázaní. V takové situaci může pomoct promluvit si s někým nestranným. Pokud nikoho takového ve svém okolí nemáte, můžete se zkusit obrátit na poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. V Praze bych vás odkázala přímo na naši poradnu v centru (Poradna pro rodiče v Žitné 51, tel. +420 284 824 234, GSM: +420 739 268 527, e-mail: rodice@sananim.cz, provozní doba zařízení: Po : 9:00 - 19:00, Út - Čt : 9:00 - 17:00, Pá : 9:00 - 15:00).
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Co myslíte? Pokud je pro vás Praha daleko, dejte vědět, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu vám kontakty.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.