Jak dál
Janina85
Dobrý den,
s manželem jsme rok a půl neměli problém mít doma malé cca 5g kokainu doma, jen tak pro zábavu , klidně i 2 měsíce bez povšimnutí .Ale teď se ani jeden nedokážeme kontrolovat, šňupeme každý 2. den. Už dlouho, asi rok prosím manžela, ať to nekupuje, nenosí domů. Když to doma není (já si to nemám kde sehnat) nemám touhu, nutnost, ale když to manžel přinese , nedokážu se ovládnout . Vim, že jsem již závislá, anebo jsme závislí , prosím o radu jak to udělat, abych pomohla manželovi a tím pádem i sobě . Děkuji , Janina

Odpověděl: Amrit Sen
Janino, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy a starost, o sebe i manžela, jsou zcela na místě.
Pro lepší pochopení, se zmiňovanou pomocí druhému, je to obráceně. Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být platný někomu dalšímu, natož manželovi, tím spíš, že je ve hře závislost.
Je moc fajn, že píšete, všechno se dá řešit, počítejte věak s tím, že půjde o běh na delší trať s nejedním úskalím.
Prvním zásadním krokem, aby se situace mohla vyvíjet pozitivnějším směrem, bude vyhledat odbornou podporu a pomoc. Znamená to, že tím, bez ohledu na to, kdo užívá víc a nosí drogy domů, potřebujete v tomto čase pomoc především Vy. Že nám nepíše manžel, není náhoda.
Zavolejte do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centra pro uživatele návykových látek a domluvte si termín schůzky. Konzultace, poradenství a další služby, jsou bezplatné, mohou být poskytovány i zcela anonymně.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám odborník/nice doporučí, jak ji řešit, co užitečného pro sebe i manžela můžete udělat, jaké kroky podniknout. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat, jak s manželem komunikovat, ku prospěchu věci.
Jsme v dlouhodobém kontaktu s mnoha lidmi, jejichž příběhy se podobaly Vašemu, kterým se dlouhodobě daří, žijí spokojený život bez drog a stále jich přibývá. Jsou pro závislé i pro nás inspirací a vzpruhou do další práce.
Na začátku jejich úspěšné cesty k úzdravě byl zpravidla kontakt s odbornou službou, případně se svépomocným společenstvím vzájemně se podporujících uzdravujících se a uzdravených závislých. Doporučuji Vám obojí.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na šikovné odborníky obratem pošleme. Citlivější údaje můžete uvést ve skryté poznámce, nebo budete li si přát, nezveřejníme naši další komunikaci vůbec. Pošleme kód, po jehož vložení na patřičné místo úvodní stránky poradny, se dotaz i odpověď, znázorní pouze Vám.
Jak můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat kontakty na bezplatné odborné služby sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Kontakt na svépomocné společenství:
NA - Anonymní Narkomani CZ
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
Užitečné odkazy:
http://www.nicm.cz/definice-zavislosti
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Nezůstávejte na soužení a obavy sama.
Kromě konzultace s odborníkem Vám doporučuji svěřit se někomu blízkému z kruhu rodiny, či bezpečných přátel, kdo návykové látky neužívá, komu věříte a s kým můžete náročnou zkušenost a pocity sdílet, uleví se Vám.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je a jak se situace vyvíjí, také jestli Vám byla odpověď užitečná.
Seberte všechnu kuráž a udělejte ten krok, podpora a pomoc jsou na dosah.
Přeji hodně štěstí, Amrit Sen.