Svépomocná skupina
Vendy
Dobrý den,
možná je to dotaz mimo, ale zkusím. Jak se zakládá svépomocná skupina? Typu NA (Anonymní Narkomani), ale nemusí to být nutně pod nimi, vlastně spíš by nemělo. Jde mi prostě o to, aby se lidé se stejným problémem mohli potkat, posdílet jako to mají např. AA. Žiju teď ve městě, kde pro "feťáky" nic takového není a celkem bych do toho měla chuť, ale vůbec nevím jak postupovat. Jsou potřeba nějaké formality? Nebo prostě stačí mít místo, vymyslet název a rozhodit ve službách a na síti kontakt?
Děkuji.
Srdečně zdravim!

Odpověděl: Amrit Sen
Vendy zdravím.
Založit svépomocnou skupinu je výborný nápad a založit ji může každý, kdo má jasný plán a koncept, dobrou víru, dostatek entuziazmu, stojí nohama na zemi a v neposlední řadě místo, kde se bude skupina scházet.
Píšete, že by mělo jít o něco podobného, jako NA, nebo AA. Ti však mají z mnoha desítek let úspěšného fungování po celém světě dostatek zkušeností, včetně zakládání nových skupin, že nemusí tápat ve slepých uličkách a potýkat se s nadbytečnými, nebo marnými úskalími.
Rozhodně nestačí, kromě popsaného, "rozhodit" letáčky po službách a zařízeních, která pracují s uživateli drog. Rozumějte, odborníci a profesionálové nebudou doporučovat, ani dělat reklamu nikomu, o kom nic neví, ani netuší, jestli se mohou spolehnout na prospěšnost závislým, kteří mají už tak "naložíno".
To znamená, měla byste začít především komunikací, nejlépe osobní. Spojit se se zástupci svépomocných skupin, navštívit je v místech, kde fungují, ptát se a vše dopodrobna probrat, zajít na mítinky. Jsem si jist, že Vám vyjdou vstříc a seznámí Vás s problematikou i postupy, jak se svépomocné skupiny zakládají.
Zároveň, až budete mít jasněji, domluvit si pohovory s pracovníky služeb a zařízení, státními i neziskovými, dát o sobě vědět, poradit se a domluvit se na případné spolupráci.
Kontakty, od kterých se můžete "odpíchnout", najdete zde:
NA - Anonymní Narkomani CZ
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
AA - Anonymní Alkoholici CZ
https://www.anonymnialkoholici.cz/
Jak najít kontakty na odborné služby, podle oblasti a typu zařízení v celé ČR se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Stačí takto? Přeji Vám vše dobré, kdykoli napište, držím palce!
Požehnaný Advent, Amrit sen.