Craving
Vixy
Zdravím, mám dotaz...
užívala jsem 2 roky pervitin, ze začátku nosem a později nitrožilně.. spadla jsem do toho opravdu hodně, ale díky novému příteli jsem se z toho dostala a minuly rok v prosinci jsem měla naposledy.. následně jsem sla na léčbu v lednu tohoto roku, ale vydržela jsem tam pouze měsíc, protože jsem nezvladala být bez nej a rodiny tak dlouho.. každopádně už to bude rok co jsem čistá.. ale stejně se mi pořád vrací ty “krásné” vzpomínky na to jak jsem si to dala a jaké jsem zažívala pocity... mám hrozné chutě občas a nemůžu někdy kvůli tomu i usnout... prosím poraďte jak se mám těchto stavů cravingu zbavit... nechci se k tomu vrátit, ale občas už si nevím rady. Také jsem hrozné pribrala a to mě pořád připomíná jak jsem byla predtim krásně hubená... děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Vixy,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila. A také vám gratuluji k roční abstinenci! Přes všechny potíže a intenzivní bažení zvládáte už rok abstinovat, to už je skutečně něco. AS určitě by byla škoda to hodit za hlavu.
Jestli tomu dobře rozumím, místo toho, abyste si užívala radost ze života, trápí vás už nějakou dobu velké chutě, bažení = craving. Craving se nejčastěji objevuje v situacích, kdy je člověk vystaven spouštěčům (něčemu, co má s užíváním hodně spojeného), většímu emočnímu vypětí (jak v tom positivním, tak v tom negativním slova smyslu - může jít tedy například jak o velkou spokojenost, tak o hlubší pocity smutku), vlastní droze nebo je teprve na začátku abstinence, kdy bojuje s intenzivní psychickou závislostí. Vy už na začátku nejste. Napadá vás tedy něco ohledně spouštěčů? Nebo je to spíš o tom větším psychickém nebo emočním napětí? Kdy se chutě znovu objevily? Změnilo se něco v poslední době ve vašem životě? Nudíte se?
Často člověk s vysazením drogy změní i řadu dalších věcí ... včetně životosprávy, životního stylu. Bylo to tak i u vás?
Zároveň mne napadá, jestli jste podobné zhoršení v prožívání zaznamenávala i v minulosti, například právě s obdobím nástupu podzimu a zimy, nebo jestli jde o celoroční pocit, že "krásné" to bylo jen tehdy?
Aby člověk dokázal dlouhodobě abstinovat, často hledá odpovědi na otázky: co jsou moje spouštěče, co mi závislost a užívání pervitinu dávalo, co získám tím, že brát nebudu, co tím ztratím ... Najít odpovědi na tyto otázky nebývá jednoduché, ani rychlé. Často se v průběhu času ukazuje, že původní odpověď nebyla ta nejpřesnější, případně se odpovědi trochu mění. Našla jste ty svoje odpovědi?
Během déledobější léčby můžete prožít sebe sama v nových situacích a díky tomu se líp poznat, ale také pochopit a přijmout. Píšete, že jste v léčbě příliš dlouho nepobyla. Ale nezmiňujete se, jestli jste nehledala pomoc jinde. Jak to vlastně bylo?
Když čtu váš příběh napadá mě ještě jedna věc. Píšete, že jste začala abstinovat díky příteli. Zároveň jste ale nedokázala zůstat v léčbě a být bez něj. Někteří lidé mají k závislostem sklony. Těm se může stát, že z jedné závislosti skočí do jiné. Zdá se, že vám se zdárně podařilo vyváznout z chemické závislosti na pervitinu. Ale zároveň mne napadá, jestli jste "nenaskočila" do závislosti vztahové. Stává se to třeba v situacích, kdy je pro člověka příliš těžké poprat se s vlastní závislostí, postavit se potížím, problémům a minulosti čelem. Nový vztah a útěk so zamilovanosti nabízí cestu, jak se řešení takových věcí vyhnout. Díky tomu vlastně přestanete své potíže řešit, jste zamilovaná, máte vztah, který vám umožní nebýt čistě sama se sebou. V tu chvíli to člověk může vnímat jako spásu, díky které se drží od drog dál. Zároveň mu ale takový vztah brání v řešení původních potíží - závislost a to, co ho k závislosti táhne, nemizí, jen se přesune někam na pozadí vztahu. Často se pak potíže vracejí v momentě, kdy největší zamilovanost opadne. Nemohlo by to tak trochu být i u vás?
Nechci tím říct, že je vše špatně, jen mne napadá, že by možná stálo za pokus jít do terapie, přijít na to, co vlastně dělám a proč. Co si o tom myslíte vy?
Pokud jde o přibírání na váze, tak to k vysazení pervitinu patří. Netuším, jak jste na tom byla před užíváním - byla jste váhově v normě, nebo jste už tehdy vnímala nějakou nespokojenost s vlastní váhou. Hrála vaše váha roli v tom, že jste u užívání pervitinu zůstávala? Zejména dívkám se stává, že se se svou váhou těžko vyrovnávají a návrat k pervitinu je poměrně snadná cesta, jak si zajistit shození několika kil v krátké době. Rozhodně i tohle téma  patří do terapie. Jednak jde o to, kolik vážíte, zda jde o váš dojem, že nejste štíhlá, nebo o faktické problémy s váhou. Ale svou roli hraje i péče o sebe, svoje zdraví, fyzickou kondici a sebepřijetí. Napadá vás k tomu něco?
V tuto chvíli alespoň takto. Budu ráda, když se znovu ozvete a napíšete víc. Stejně tak budu ráda, když dáte vědět, jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná. V případě, že byste se rozhodla jít do terapie a nevěděla, kde hledat, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, zkusila bych poslat nějaké kontakty.
Držím palce a přeji, aby bylo brzo lépe.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.