Marihuana a nespavost
Marek
Dobrý den,
Minulý týden jsem se rozhodl přestat po 2 každodenního kouření marihuany přestat, je to poprvé, kdy jsem se tak rozhodl a nemám žádnou chuť si zase dát, ale je to taky poprvé, co se mi dostavila nespavost, celou noc proležím a nyní už mě to dokonce donutí k nějaké aktivitě (jít se v noci projít, uklízet, posilovat) přes den by mi to nevadilo, ale usínám kolem 6 hodiny ráno, poté půl dne prospím a brzy začíná další bezesná noc. Chtěl bych se zeptat, po jak dlouho době se můj spánek zase vrátí do standartních hodin a také mám strach, že si na to mé tělo zvykne a mě to bude dělat stálé problémy. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Marku,
a díky za dotaz.
Již nějakou dobu pracuji s lidmi, kteří vysazují i po celkem dlouhé době často né zcela malé množství denně užívané mariahuany na stránkách www.koncimshulenim.cz. Podle výzkumů není zcela jasné, jestli vysazení marihuany přisuzujeme špatné spaní oprávněně, ale pravdou je, že v praxi si na špatné usínání, špatné sny, někdy i noční můry končící probuzením s pocitem zmatku, politý potem, lidé po vysazení stěžují poměrně často.
Zdá se, že po jednom až dvou týdnech, se spaní upravuje, zlepšuje. Návrat k normálu je otázka spíše jednouho, dvou měsíců. Nicméně není to tak u všech. Problémy přetrvávají hlavně tam, kde existovaly i dříve, před začátkem užívání marihuany. Nejspíš bude svou roli hrát i nějaké úzkostné nastavení nebo jiné psychické potíže, ale možná i velikost dávky a to, zda jste užíval celodenně nebo jen večer před spaním.
Zároveň se ukazuje, že obecně pomáhá: dodržování zcela pravidelného denního režimu bez ohledu na pracovní den či víkend nebo svátek, spánková hygiena včetně pravidelné fyzické aktivity, pobyt na čerstvém vzduchu. Pošlu vám níže odkaz, kde se dovíte víc. Pro vás by to znamenalo prostě vstát ráno bez ohledu na to, v kolik jste usnul, a vydržet co nejdéle v běžném provozu, do postele jít klasicky až večer. To obnáší nejspíš i vyšší riziko protivnosti, špatných nálad a tak je dobré buď trochu upravit svůj program a nebo na to připravit okolí či s tím tak nějak sám počítat (pozor na řízení, práci se stroji, obecně úrazy). Celé odpoledne a večer je dobré popíjet meduňkový čaj, případně nasadit další byliny, které doporučí v lékárně. Nebo je možné vyzkoušet některé preparáty s melatoninem (např. Sníček). Stejně tak může fungovat i nasazení antidepresiv s tlumivým účinkem, které pomohou v prvních dnech s navozením spánku a nemají přitom závislostní potenciál.
Často lidem pomáhá si vysazení dopředu naplánovat a pojmout to třeba i jako větší projekt, který přinese více změn ... v těch se často právě potíže se spaním, náladovost apod. docela dobře ztratí. Někteří lidé tak vysazují poměrně snadno současně s odjezdem na dovolenou nebo nějakou jinou větší změnou.
Snad tedy alespoň takto.
Tady přikládám odkaz na spánkové desatero:
http://www.dobry-spanek.cz/desatero
Budu ráda, když napíšete, jak se to se spánkem vyvíjí, případně jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná. V případě, že by nic moc nepomáhalo, zvažte dočasně odbornou pomoc psychiatra - přeci jenom by byla škoda vzdát to jen pro těch pár zoufalých nocí bezespánku, nebo ne?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.