GBL (2)
Luki
Děkuji za odpověď.
Vlastně by mě ještě zajímalo jak tato groga v těle funguje, nikde se o tom moc napíše a když, tak že se na ní fyzická závislost nevytvoří.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
GBL, tedy gamma-butyrolakton, je látka, která se v organizmu konvertuje/metabolizuje na tzv. GHB, gamma-hydroxybutyrát (gamma-hydroxymáselnou kys.), které se neodborně říká tekutá extáze. Z toho označení pak už vyplývá i její klinické účinky. GHB pak v organizmu ovlivňuje receptory v dopaminových, GABAergních a opioidních drahách, stejně jako jiné návykové látky.
Jestli se vytvoří nebo nevytvoří "fyzická závislost" (což je laická zkratka, která nemá v odborné rovině smysl) je zcela irrelevantní. V závislostní poruše vždy identifikujeme porušení fyzické, psychické, sociální a spirituální pohody - různé látky mají vyjádřeny různě silně účinky na jednotlivé oblasti, ale vždy na všechny 4. V příkladech je to dobře vidět u heroinu, kde je vyskytují velice výrazné ovlivnění fyzického zdraví, nicméně psychika až tak extrémně ovlivněna není. U pervitinu (metamfetaminu) je situace zcela opačná - fyzické znaky závislostního onemocnění nejsou nijak výrazné, nicméně psychika je extrémně ovlivněna... V odborné rovině spíše hovoříme o tzv. somatických odvykacích stavech, které jsou pouze jedním z diagnostických kritérií závislostní poruchy a o tzv. zvýšené toleranci (uživatel snáší podstatně vyšší dávky látky, které by pro neuživatele byly např. smrtelné), což je také pouze jedno z kritérií.
Osobně bych Vám doporučil, pokud Vás užívání GBL nějak limituje/obtěžuje apod. a chtěl byste s ním něco dělat, abyste započal spolupráci s některou adiktologickou službou. Bohužel nepíšete kde bydlíte, ale pokud byste chtěl a napsal nám své PSČ, pak Vám rádi nalezneme vhodnou službu.
Stačí takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec