Jak nastoupit do léčebny?
Mirek
Dobrý den, chci se zeptat jakým způsobem nastoupit do léčebny? To se vyřizuje skrz mojí obvodní lékařku nebo skrz Renarkon? A taky by mě zajímalo jestli budu evidovaný do nějakého registru a jakým způsobem by to mohlo ovlivnit můj budoucí život. Pervitin beru od svých šestnácti let a dnes je mi dvacetdva. Už rok střídavě abstinuju a nasledně znova začínám brát, když vydržím dva týdny tak je to pro mě uspěch. Moc dobře si uvědomuji svůj problém a vím, že sezení v Renarkonu na mě stačit nebude - zkoušel jsem to. Byl bych vám velice vdečný za co nejvíce informací ohledně hospitalizace. A ještě jedna otázka, dnes už náhodou neexistuje nějaká substituční léčba na pervitin podobně jako je to u Heroinu? Předem děkuji za brzkou odpověď a přeji příjemný zbytek dne.

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Mirku,
doporučení do léčby závislosti Vám může dát obvodní lékařka i pracovníci Rekarkonu nebo podobné organizace pracující s lidmi se závislostí. Další možností je „léčebnu", resp. psychiatrickou nemocnici, jak se dnes tyto instituce oficiálně jmenují, kontaktovat přímo sám. Doporučení od odborníka sice většina těchto nemocnic uvítá, nebývá to však většinou podmínka k přijetí do léčby (někde však ano). Můžete se tedy nejprve osobně poradit s odborníky nebo do některé z psychiatrických nemocnic rovnou zavolat sám a zjistit více - zejm. Vás asi bude zajímat, jaká je čekací doba pro přijetí, jak dlouho léčba trvá, co máte a co nesmíte mít s sebou, jaký je program léčby atp. Počítejte s tím, že v některých nemocnicích se na nástup obvykle nějakou dobu čeká (týdny až měsíce), jinde bude nástup možný prakticky ihned - vždy záleží na aktuální situaci a vytíženosti té které nemocnice. Obecně je tato léčba popsána např. zde, pod nadpisem „pobytová léčba": http://drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html.
Pokud byste se rozhodl pro tu variantu, že začnete nemocnice obvolávat sám, můžete zkusit např. tyto:
• Psychiatrická nemocnice Marianny Oranžské, Bílá Voda 1, Bílá Voda u Javorníka, 790 69, Tel.: 584413208 (9), 721058665
• Psychiatrická nemocnice Brno, Húskova 2, Brno, 618 32, Tel.: 548123304, 548123319
• Psychiatrická léčebna Červený Dvůr, Červený Dvůr 1, Český Krumlov, 381 01, Tel.: 380739131
• Psychiatrická léčebna PATEB s. r. o. Budějovická 625, Jemnice, 675 31, Tel.: 568 450790
• Psychiatrická nemocnice Kosmonosy, Lípy 15, Kosmonosy, 293 06, Tel.: 326715910, 326715911
• Léčebna návykových nemocí Nechanice, Vaňhalova 224, Nechanice, 503 15, Tel.: 495800952
• Psychiatrická klinika při Fakultní nemocnici Plzeň, Alej Svobody 80, Plzeň, 323 00, Tel.: 377103100, 377103101
• Praha 8, Oddělení 31. - AT muži při Psychiatrické léčebně Bohnice, Ústavní 91, Praha 8, 181 02, Tel.: 274 016 231, 284 016569
• Primariát 1 návykové nemoci při Psychiatrické nemocnici Havlíčkův Brod, Rozkošská 2322, Havlíčkův Brod, 580 23, Tel.: 569 478170
Vedle léčby v psychiatrické nemocnici se můžete léčit také v terapeutické komunitě pro drogově závislé. Léčba tam bývá delší a intenzivnější. Například SANANIM provozuje komunitu Karlov, která je určená pro klienty ve věku 16-25 let. Na tomto odkazu naleznete více o Karlovu: http://sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk).html. Pokud byste rád věděl více i o dalších komunitách, koukněte na tento seznam: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=7&r=#result. Mezi podmínky pro přijetí do komunity patří obvykle sepsání osobního životopisu a absolvování detoxu ve zdravotnickém zařízení.
Nemějte obavy z toho, že byste nástupem do léčby vstoupil i do nějaké "databáze uživatelů drog". V naší zemi to naštestí se stigmatizací a kriminalizací lidí, kteří užívají návykové látky, není tak zlé. Pokud se na závislost díváme jako na nemoc, jsou lidé závislí na drogách nemocní a nemocní lidé si zaslouží pomoc odborníků. Nebojte se tedy stigmatizace ze strany odborníků. Jiná věc je, jak se na užívání drog dívá široká veřejnost. Tím se ale v tuto chvíli nemusíte trápit. Závislost vás dostihla a vy potřebujete odbornou pomoc - od toho se nyní odrážejte.
Co se týče farmaceutické léčby závislosti na pervitinu, v některých případech se používá např. lék Ritalin. Jeho indikace je však plně v rukou lékaře-psychiatra se specializací na závislosti.
Zdá se, že jste nyní nakloněný k tomu, se svou situací začít něco dělat. Využijte to a neodkládejte další kroky. Ať už se do vyřizování léčby pustíte sám nebo s nějakým odborníkem (což bych Vám doporučoval), držíme Vám palce. Klidně ještě napište, když Vás něco napadne - je obtížné vtěsnat všechny informace do pár odstavců.
S pozdravem
Jiří Tupý