Zapach z ust po drogach
Anonym
Dobry den, sama jsem se jeste s drogami nesetkala a ani to nemam v planu. Ale muj pritel asi pred 3 rokama snupal pervitin, emko, ecko. Tahala jsem ho z toho 3 roky, chvili byl klid, ale ted mam opet tuseni, ze neco bere.
Kazdy treti nebo ctvrty den mu z pusy hrozne smrdi, ale ne ze by si treba nevycistil zuby, ale takovy hodne divny zapach jakoby skazeneho zeli s necim. Je to hrozny smrad a citim to i kdyz mi da pusu nebo na me.mluvi. nekdy dokonce i kdyz vedle me lezi. Sam se mi neprizna, mluvi o tom, ze ma asi nejake zazivaci problemy, ale ja nevim jestli tomu verit, kdyz to necitim kazdy den a vzdy kdyz mu takto smrdi z pusy jde spat az kolem 1 rano a porad chodi kourit. Jednou jsem si cuchla k emku abych zjistila, jestli smrdi stejne jako on, ale smrdelo to jinak, takze si fakt nejsem jista a sam se mi neprizna.
Chtela jsem mu udelat test na drogy, ale bylo mi receno, ze bych potrebovala ten nejdrazsi test, aby mi prokazal uzivani 'emka', coz si bohuzel dovolit nemuzu.
Budu rada za pomoc a odpoved. Uz si fakt nevim rady. Dekuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
děkuji za dotaz.
Bohužel mi není zcela jasné, zda mluvíte o více drogách nebo jen jedné - pervitin nebo také metamphetamin by nejspíš mohl být označen i jako emko, ale éčko už se častěji používá pro extázi, resp. MDMA a další drogy s obdobným účinkem. Máte představu, co skutečně přítel užíval, případně na kterou z těchto drog máte nyní podezření?
Vnímám to tak, že byste na jednu stranu potřebovala vědět, čím může být způsobeno páchnutí z úst vašeho přítele. Obáváte se (s ohledem na přítelovu minulost celkem pochopitelně), že by to mohlo souviset s návratem k užívání drog. V praxi se skutečně stává, že lidem páchne z úst, nebo i celkově jim je jinak cítit pot, zejména v souvislosti s užíváním pervitinu. Je to dáno tím, že pervitin je chemikálie, která se v těle zpracovává na různých místech a následně i vylučuje ... je to látka toxická a chemické procesy, které jsou součástí jejího rozkladu a odbourávání tedy jednoduše skutečně mohou být cítit. A to i bez ohledu na to, jakou cestou se pervitin do těla dostává. Je tedy zcela dobře možné, že byť by přítel pervitin šňupal, může mu páchnout z úst. Stejně tak mu ale skutečně může páchnout z úst i ze zcela jiných důvodů. U uživatelů drog je to často i z důvodu špatné ústní hygieny. Na stranu druhou je skutečně možné, že  jde o zažívací potíže, které přítel sám zmiňuje (které by nutně nemusely s užíváním drog souviset). Nebylo by tedy pak na místě vyhledat lékaře? Kde je pravda takhle na dálku posoudit nedokážu.
Další část dotazu, na kterou vám ale rovněž neumím odpovědět, se už týká případného lhaní a zamlčování ze strany přítele, a toho, co si vlastně v této situaci počít, zda přítele testovat, případně jak a jakým testem. Píšete, že jste přítele z drog tahala 3 roky. Ale pravdou je, že závislost bývá poměrně komplikovaná záležitost, ze které se musí v prvé řadě chtít dostat sám závislý. Často stojí v pozadí závislosti psychické problémy, se kterými je dobré se nějak poprat nebo vyrovnat. Prošel si přítel nějakou léčbou nebo nějakým sebepoznáním? Z jakých důvodů se rozhodl dál neužívat? A co mu vlastně původně pervitin (nebo ty další drogy) přinášel? Jak dlouho je čistý? Můžete spolu otevřeně mluvit? Nebo je to tak, že jste ho vlastně od drog držela hlavně vy - dohledem, pomocí s hledáním náplně času apod.?
Testování na drogy je poměrně složitá záležitost. Na jednu stranu existují screeningové testy za pár desítek až set korun, které seženete v lékárně. Ty jsou však spíše orientační, mohou být chybové, a ve výsledku mapují často jen krátké období zpětně (výjimečně i delší období - např. u marihuany). Výsledek může být ovlivněn tím, na co test ve skutečnosti reaguje - může reagovat na celou skupinu látek (které ale mohou vzniknout i jinak, než v souvislosti s užitím drogy - můžou být součástí léků, dalším příkladem jsou positivní testy na opiáty po snědení makových výrobků) nebo i na pasivní metabolity, které mohou v těle přetrvávat i dlouhou dobu od posledního užití. Pak jsou tu testy laboratorní - ty už jsou velmi přesné, cenově jsou v řádu několika stovek až tísíce korun, podle toho na kolik drog chcete testovat. Na těch je možné se domluvit s některými laboratořemi, nicméně odběr vzorku a jeho skladování a převoz podléhá řadě pravidel tak, aby mohly být výsledky kvalitní. Těžko budete provádět takový odběr bez vědomí dotyčného. Většinou jde o odběr moči či krve. A samosebou se takto nedají testovat všechny drogy, zejména pak halucinogenní látky jako je třeba LSD apod. Jejich účinnost je obrovská i v naprosto minimální dávce, kterou nejsou přístroje schopny v zásadě zachytit.
Obecně je testování velmi kontroverzní záležitost. Jde o obrovský zásah do důvěry mezi vámi. Proto je dobré si dopředu dobře promyslet, co si s výsledkem - ať už bude jakýkoli - počnu. Začnu příteli věřit, že je vše v pořádku, pokud vyjdou negativně? Většinou o takových výsledcích člověk pochybuje a v zásadě se tak dostává do pasti. A co když budou positivní, co se stane potom? Ohledně testování najdete na našich stránkách text doplněný otázkami, na které je dobré si dopředu odpovědět. Zkuste si udělat čas a promyslet, co dál.
Stejně tak by ale možná stálo za úvahu obrátit se na nějakou poradnu pro blízké uživatelů drog - jednak byste mohla situaci popsat podrobněji, zjistit, jaké máte možnosti, jak je to s testy, doptat se na vše potřebné, a možná byste mohla v relativním klidu naplánovat, co by mělo smysl dělat dál, jak s přítelem komunikovat, na co si dát pozor a na co se připravit. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, a pokud byste měla zájem o zaslání kontaktu na poradnu ve vašem okolí, napište mi, která větší města jsou vám dobře dostupná. Služby poraden jsou zdarma.
Zde přikládám odkazy na stránky, kde najdete podrobnější informace na téma, co dělat, když mám podezření na to, že můj blízký užívá drogy, a na téma testování:
http://drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
Držím palce, aby se vše brzo vyjasnilo. A kdyby bylo potřeba, napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.