Pamět a metamfetamin
Martin123
Zdravím,
předem děkuji za odpověď a neptám se kvůli sobě, ale kamarádovi.
rád bych se vás zeptal jak moc akutní účinky budou po dlouhodobém užívání pervitinu dejme tomu po dávkách gram a půl za měsíc po dobu jednoho roku.
Jak moc to ovlivní paměť?
A ještě pro mou zajímavost je možné, že po dobu užívání pervitinu se lze učit a mít dobré výsledky?

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
pokud se ptáte na dlouhodobé užívání, tak těžko hledat akutní účinky - je nutno hledat účinky chronické. Pokud se ptáte na akutní účinky (při akutní intoxikaci), pak je zcela irrelevantní, jestli jedinec užívá dlouhodobě. Z dlouhodobosti a pravidelnosti užívání lze však usuzovat na jiné věci.
Samozřejmě, že je paměť ovlivněna - paměť je velice komplexní funkce CNS, resp. mozku. Mozek je při užití metamfetaminu (ale principiálně jakékoli návykové látky) zalit množstvím neurotransmiterů, jež některé mají vliv na zpracování paměti, učení atd. Teoreticky je možné, že zcela na počátku užívání se dostaví jakési zbystření, možná individuálně pociťované "projasnění mysli", ale v chronickém užívání se již kvůli neuroadaptivním mechanizmům takové zlepšení nedostavuje a to co je zcela patrné u dlouhodobých chronických uživatelů jsou poruchy kognitivních funkcí, včetně paměti.
Jisté procento uživatelů návykových látek se dostane až do stádia organického poškození mozku toxonutritivní etiologie, což je nevratné poškození mozkové tkáně, která už nemá šanci na obnovení původních funkcí. V tu chvíli už jen můžeme mírnit důsledky užívání a důsledky z organického poškození plynoucí, max. pokoušet se udržet aspoň status quo pacientových kognitivních funkcí.
Vlastní užíváním metamfetaminu v podstatě uživatel přivádí mozek do dvou extrémních stavů - při intoxikaci do záplavy všech možných neurotransmiterů, při odeznění intoxikace do stavu totální deplece těch samých neurotransmiterů. Mezi těmito stavy se mozek uživatele pohybuje - v podstatě 0 a 1.
A k Vaší "otázce pod čarou" - obávám se že nikoli. Jak jsem psal - na počátku možná jisté zlepšení nastane, možná ale spíše tím, že jedinec nespí a má tak více času na učení, ale v celkovém výsledku rozhodně ne. Je to stejné jako s některými jinými věcmi v životě - jednoduše někdo má to požehnání a má na to, někdo bohužel/bohudík nikoli...
Stačí to takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec