Stilnox, psychofarmaka - léčba závislosti
Čoči
Zdravím Vás a prosím o radu: 13 let užívám stilnox na spaní (1-1.5 tbl/noc) a psychofarmaka, v průběhu času různá (vždycky po čase přestanou působit, takže psychiatr mi předepíše nějaká nová), jenže současný mix (Quietapin 200, mirtazapin 30, stilnox 1, při nespavosti 1.5, neurol- v krizi - opět při dlouhodobé nespavosti a následném vyčerpání 1). nespavost je pro mě následkem úzkostí a strachu ,že když usnu, budu mučena a zabita (traumata v dětství), čili jakoby v paměti těla: spánek rovná se smrt,ne že by mě šrotovala hlava a přemýšlela, já jsem vždycky tak unavená (i fyzicky - fyz. aktivitu v přírodě mám), že i myšlení mě bolí. Současný mix těchto léků mně ale působí obrovské 'tlaky v nohách', velmi bolestivé a mám halucinace a pokud usnu na chvilku, mám sny, ve kterých mě někdo vraždí, začala jsem taky trpět panickými ataky (zažívám ošklivé umírání)....zkrátka, je to hnusné a velm bolestivé, vnímám, že tělo je otráveno a předávkováno. za ta léta ale procházím různými psychoterapiemi a našla jsem konečně tu, která by mě pomohla to celé (ty moje strachy a úzkosti, aj. bubáky, co mě straší) integrovat a o(d)pustit...nutný předpoklad ale je: zbavit se závislosti na práškách, čili hospitalizace v léčebně na detoxu a potom s terapeutem budeme pracovat na doléčení (dokončení cesty k úzdravě - já chci moc žít, ve mně ta deprese myslím si, že už není, ale může se objevit při absťáku). Souhlasím s tím (to celé mně dává smysl - rozhodně nechci nové prášky) a můj dotaz zní: Nevíte o nějakém bezpečném zařízení (výčet psych. léčeben mám z internetu,ale nemám žádné reference), kde bych mohla projít detoxem? Jsem dost křehká a budu velmi zranitelná, možná že budu potřebovat při těch abstinenčních příznacích (ve kterých nebudu zřejmě spát) opravdu pomoc, budu možná i bojovat s dechem, nebudu se moc schopná napít, jít vyčůrat, vědomí může být změněno nevnímám čas a prostor, mám křečovitě ztažené svaly a dost to bolí (to popisuju stavy, na základě kterých jsem začla užívat ty léky při dlouhodobé nespavosti -první stilnox mi předepsal obvoďák). V současné době jsem v krizi (nemůžu si dovolit čekat na místo několik měsíců), nové léky brát nechci, současné už nepůsobí - jenom bolesti psychické i tělesné. A další věc: chtěla bych v té léčebně projít pouze detoxem, nikoliv doléčovacím programem, to chci podstoupit u p. doktora a terapeuta, kterému věřím (on ale pracuje pod neziskovou organizací, proto mě posílá na detox do léčebny). Jo a na příjmu v jedné léčebně mě řekli: 1 stilnox berete? to není žádná závislost, co my tady s Vámi budeme dělat? U mě - je to závislost (program: bez něj neusnu) a hlavně na mé tělo i ten jeden působí vražedně, navíc v komb. s dalšími látkami (koktej), brrr, hnus. Psychiatrička mně nakonec začala v mém záměru podporovat a vzdala se už navrhování nových léků, takže zprávu mně napíše. Děkuji za odpověď, mějte se dobře

Odpověděl: Amrit Sen
Čoči, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši náročnou situaci a zdravotní potíže, oceňuji Vaše snahy je řešit.
Stilnox je psychofarmakum, hypnotikum s vysokým závislostním potenciálem, tedy lék, který by nikdo neměl souvisle užívat déle, než 15 dní a při jeho užívání by vždy měla probíhat zároveň vhodná forma psychoterapie, jinak je jeho a léčebný dopad sporný a úzdravná dispozice mizivá, či nulová.
Závislost na něm po nějaké době užívání vzniká nejen psychická, ale i fyzická, takže projevy abstinenčního syndromu mohou být velmi trýznivé, v krajních případech významně ohrožující.
Podle toho, co píšete, jste tedy rozhodně indikovaná pro bezpečný pobyt na detoxifikační jednotce s veškerou lékařskou péčí.
Z mého pohledu však pouhý pobyt na detoxifikační jednotce nemůže vyřešit Vaši závislost. Chápu, že máte nad hlavu a možná i únosnost problémů, souvisejících s psychickými poruchami, nebo nemocemi, které Vás tak sužují, ale i závislost bude třeba léčit. Kdysi byl časté argumenty některých psychiatrů a zařízení, "nejdříve je třeba léčit psychická onemocnění až pak závislost", oproti opačnému táboru "nejdříve je třeba léčit závislost, pak terve psychická onemocnění".
Ty doby naštěstí minuly a moderní, v posledních letech běžně uplatňováné v praxi má takto zasažený člověk možnost léčit tzv. "duálky" (duální diagnózy, tzn. psychické nemoci a závislost zároveň) u odborníků specializovaných na tento obor. Léčba není rozhodně jednoduchá a vždy jde o běh na delší trať, nicméně mám za to, že odborníkem, se kterým byste měla Vaši situaci, potíže a životní příběh konzultovat a minimálně v koordinaci s odborníkem, odborníky, kterým se svěřujete do péče, by měl být zkušený psychiatr - adiktolog.
Pokud byste měla zájem o kontakt na zmíněného specialistu, nebo zařízení, službu v okolí a dosahu, jejíž tým disponuje vlastním, nebo externím psychiatrem - adiktologem, disponuje, napište ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme.
Velmi moudře se zabývate pro Vás vhodnou detoxifikační jednotkou. Mezi nejlepší detoxy v republice, s maximální možnou vstřícností a péčí o pacienty rozhodně patří oddělení v Plzni a Kosmonosích:
Detoxifikační jednotka Psychiatrické kliniky FN Plzeň
Alej Svobody 80
304 60 Plzeň-Lochotín
Telefony: + 420 377 103 157, +420 377 103 131
E-mail: fnplzen@fnplzen.cz
Web: https://www.fnplzen.cz/
https://psych.fnplzen.cz/cs/node/561
Detox K20 Psychiatrické léčebny Kosmonosy
293 06 Kosmonosy
Telefon: +420 326 715 959, +420 326 715 711
Kontaktní osoba: prim.MUDr.Veronika Kotková
E-maily: sekretariat@plkosmonosy.cz
Vrchní sestra: alena.nadvornikova@pnkosmonosy.cz
Zdr. soc. pracovnice: mirka.telenska@pnkosmonosy.cz
Web: www.plkosmonosy.cz
http://www.plkosmonosy.cz/k20v.html
http://www.plkosmonosy.cz/kontakty.php
Ještě k problematice:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Než se rozloučím, rád bych Vám vyjádřil obdiv a respekt,
přeji hodně štěstí, držím palce, kdykoli napište,
Amrit Sen.