marihuana bad trip a flashbacks
xxxman
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o konzultaci.
Je asi důležité, abych uvedl, že mám dispozice k úzkostným stavům. Z toho důvodu (spíše podvědomě) jsem v minulosti občas (nárazově)kouřil marihuanu - pomáhala mi se zklidněním.
Na konci léta jsem měl ale velmi nepříjemný zážitek...bad trip, se všemi příznaky uváděnými na netu... bušení srdce, neovladatelný třes, strach ze smrti a zešílení, pocit dočasného odosobnění, intenzivní vnímání všeho kolem mne...od té doby jsem marihuanu nekouřil a ani do budoucna nehodlám.
Od této příhody se však moje úzkosti tak nějak celkově zhoršily a tak jsem vyhledal psychologicko-psychiatrickou pomoc. Psychoterapie mě teprve čeká, psychiatr mi předepsal SSRI na zmírnění úzkostí ...AD beru teprve velmi krátce a v příbalovém letáku jsem se dočetl, že v počátcích užívání se potíže mohou prohloubit. Stala se mi taková věc, že se dostavily velmi nepříjemné pocity téměř totožné s bad tripem(?), který jsem zažil před více jak dvěma měsíci, téměř jako bych se na chvíli vrátil v čase (může až takhle fungovat flashback?!)...pocity odezněly v řádu několika minut,teď už se cítím lépe, ale zůstal strach, úzkost, že se to může kdykoliv vrátit :(.
Je možné, že svou roli sehrál pomalu nastupující účinek SSRI? Mám pokračovat v užívání AD? Je naděje, že až začnou AD účinkovat, že tyto potíže pomalu odezní? Může se tímto způsobem projevovat i prodloužené toxická psychóza a není pak současné užívání AD spíš kontraproduktivní? Vše samozřejmě zkonzultuji i na sezení u psychiatra, přesto by mne zajímal i Váš názor.
Jak to tak po sobě čtu, diagnóza úzkosti je u mě fakt na místě :/.
Děkuji za Váš čas

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
O toxickou psychózu se nejedná. U psychóz dochází ke ztrátě kontaktu s realitou, objevují se poruchy myšlení a vnímání (například že mě někdo pronásleduje, voperovali mi čip do ruky, místo žaludku mám kámen atd atd), člověk prožívající psychozu ví, že se něco divného kolem něho děje, ale je přesvědčen o realitě prožívaného a se dle toho chová. Bludy jsou často bizarní, kulturně nepatřičné atd. Vy ale máte dobrý náhled, víte, co se s Váma děje, myšlení u psychóz je často roztříštěné, vzdálené od reality. Zdá se, že u Vás se hulením rozběhla panická porucha, ke které jste už měl dřívě sklony a antidepresiva ze skupiny SSRI jsou plně na místě. Je skvělé, že jste vyhledal odbornou pomoc ihned, čím dřív se začne s léčbou, tím větší šance na vyléčení. Mohl jste zažít flashback nebo taky panický záchvat, vzhledem k tomu, že jste primárně úzkostlivý (to není špatně, takový prostě jste) tak se budete víc pozorovat, víc budete očekávat nežádoucí účinky nebo nepříjemné stavy a víc se budete zaměřovat na nepříjemné pocity, které si tím pozorováním se můžete sám vyvolat tím, jak se na to budete soustředit. Tím se ale Vaše úzkost zvětšuje, autosugesce taky funguje a očekáváním něčeho špatného narůstá úzkost a pak subjektivní prožitek něčeho nepříjemného je o to horší. S tím se příliš netrapte, sice je to nepříjemné a těžké, ale sám vidíte, že to do několika minut odezní. A od toho je psycholog, který Vám pomůže pochopit Vaše prožívání a naučíte se zvládat úzkosti. Antidepresiva úzkost zmírní, budete mít víc energie na psychoterapii, na to, abyste lépe zvládal obavy, když se dostaví. Antidepresiva samotné Vás nevyléčí, ale v kombinaci s psychoterapií bývá léčba účinná. Určitě Vás psychiatr upozornil, že účinek se dostaví až po delší době, zejména na úzkost často až po 6 týdnech a jsou často nutné vyšší dávky.
Přeji, ať Vám léčba pomůže, buďte trpělivý, vyplatí se to.
S pozdravem,
VP