Drogy na škole
Lomoz
Dobrý večer mám dceru na základní škole v 8 třídě a obviňují ji z užívání drog. Řešíme to už týden a nikam to nevede proto by jsem chtěly oficiální cestou udělat testy na drogy. Kam se máme prosim obrátit. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Lomozi,
jestli tomu dobře rozumím, pak dceru obviňuje škola/spolužáci/rodiče ostatních dětí/vy??? z toho, že užívá drogy. Netuším, jaký máte názor vy, ani jak se na celou situaci dívá dcera. Mluvil jste s ní o testech? V osmé třídě už by určitě stálo za to vzít v úvahu i její názor. A co by vám výsledek takových testů zajistil? Co když vyjdou negativně - zůstane dcera na škole i v případě "husté" atomosféry? A co když bude positivní? Co se stane pak? Ptám se proto, že testování není úplně nejspolehlivější metoda, jak prokázat něčí užívání nebo naopak abstinenci. Většina testů vám zmapuje jen několik hodin, desítek hodin, max. pár dní zpětně, jestli dotyčný drogu užil. Jestli dcera užila drogu před pár dny, dost možná to nezjistíte.
Navíc jde o hodně velký zásah do důvěry - tentokrát jsou však ve hře možná víc než jen důvěra mezi vámi a dcerou, ale i mezi školou? Zkuste to tedy dobře zvážit. Možná by pomohlo, kdybyste se trochu více rozepsal. Mohla bych vás pak odkázat na odpovídající pomoc, případně vám dát přesnější odpovědi.
A teď k samotnému testování:
Existují testy screeningové, které lze za cenu kolem 100Kč koupit v lékárně. Je možné je udělat v domácích podmínkách, testuje se většinou z moči. Tyto testy mohou být chybové oběma směry, případně mohou reagovat i na jiné (často příbuzné) látky nebo celou skupinu látek. Někdy mohou reagovat i řadu dní od vysazení drogy (zejména u marihuany). Víte, na kterou drogu byste chtěl dceru otestovat? Byly by tyto testy dostačující?
Druhou možností jsou testy provedené v laboratoři. Jejich spolehlivost je opravdu vysoká. Nicméně odběr vzorku a jeho doprava do laboratoře podléhají určitým pravidlům. Dělají se z krve či moči (výjimečně z něčeho jiného, např. ochlupení či vlasů). Jejich cena je v řádu několika set korun při zaměření na jednu konkrétní drogu. Pro přesné instrukce byste mohli požádat praktického lékaře, případně se můžete obrátit rovnou na laboratoř, která takové testy provádí a situaci s nimi konzultovat.
Linka Toxikologie Ústavu soudního lékařství ( a to jednak pro konzultaci ceny, ale také způsobu odběru a uchování testovaného materiálu) tel. 224 911 267.
Ústav soudního lékařství - oddělení Toxikologie
v areálu Kliniky dětského a dorostového lékařství v 1. patře budovy A2
Adresa: Ke Karlovu 2, 128 08 Praha 2
Telefonní čísla:
Příjem materiálu (pracovní doba i pohotovost): 22496 7188
Přímá linka (VŠ toxikolog), fax: 22491 1267
Poslední věc - pokud byste chtěli právní radu, můžete se obrátit na Právní poradnu Asociace neziskových organizací, která se věnuje tématům týkající se drog. Můžete je bezplatně kontaktovat na tel.: 222 582 932, 736 760 701, web: http://poradna.asociace.org/webova-poradna/.
Budu ráda, když dáte vědět, jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná, případně jak se situace vyvíjí. A držím palce, aby se vše brzy vyjasnilo. Kdyby bylo potřeba, napište znovu.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.