Jak někomu pomoct s detoxem na prervitinu a na co si dát pozor
Drell
Dobrý den
Protřebuju pomoct... Zjistila jsem že můj přítel už přes rok jede pervitin a na několik způsobů... A nechce to řešit s lidmi.… nabízela jsem mu
K-centra atd ale marně... Nechci ho v tom nechat a tak se chci zeptat..
1) jak náhlí detox ze dne na den ovlivní tělo? (Bolesti atd) vím že spousta lidí říkají že to je psychický ale přítel si stěžuje na křeče do břicha..
2) jak nejlépe přestat s jeho užíváním...
3) jak dostat co nejlépe tělo do dobré a zdravé kondice? Na které vitamíny a mineráli si dát pozor a doplnit?
4) měl by navštívit lékaře kvůli tělesnému zdraví? Na co si dát pozor?

Odpověděl: Amrit Sen
Drell, zdravím Vás,
díky za důvěru. Je fajn, že máte starost o přítele, zapomeňte však na to, že ho zachráníte. To může jen on, z vlastního rozhodutí, motivace a díky vlastním cíleně zaměřeným vytrvalým činům.
Odpusťte, ale otázky, které nám dáváte, by nám měl klást on. Chápu Vaše snahy, které díky citovému poutu máte, ale pokud aktivity směrem k úzdravě nebudou vycházet od něj, můžete se rozkrájet a nic se nezmění.
Na pervitin neexistuje fyzická závislost, znamená to, že ho abstinence neohrozí ani na zdraví, natož na životě. O to záludnější a dlouhodobě trýznivé mohou být abstinenční příznaky psychické.
Jak nejlépe přestat s užíváním, se přítel dozví, pokud kontaktuje bezplatnou odbornou podporu a pomoc, při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, pokud se předem telefonicky, nebo osobně objedná.
Tělo i psychiku dostane přítel do zdravější kondice pouze v případě, že drogy nejlépe úplně, nebo aspoň na co nejdelší čas vysadí, nebo omezí.
Vitamíny a potravinové doplňky ho nezachrání. Daleko učinnější je pravidelná plnohodnotná strava, bohatá na čerstvou zeleninu a ovoce, dodržováním pitného režimu, mám na mysli nealko nápoje.
Vitamíny C, B a další, včetně minerálů, jako kalcium, hořčík a zinek jsou při doporučovaném užívání prospěšné vždy.
Se zklidněním a usínáním může pomoci čaj z meduňky.
Vše může koupit v lékárně, ale i v řadě běžných obchodů.
K lékaři by měl přítel bezesporu zajít. Nechat se podrobně vyšetřit a otestovat na žloutenky, HIV, syfilis, případně na další nemoci.
Otestovat se může zdarma i v kterémkloli kontaktním centru.
Věcí, na které by si měl dát přítel pozor je celý balík, internetové poradenství má své limity a vracím se na začátek, ptáte se na věci, které se bez jeho aktivity zcela míjí smyslem i užitkem.
Často bývá největší pomocí závislému nepomáhat. Nesprávně volenou podporou a pomocí, byť s nejlepšími úmysly, blízcí jen umožňují jeho setrvávání v dalším užívání, brání tomu, aby pocítil a nesl odpovědnost za své konání a vlastní rozhodnutí. Zbavují ho o poslední zbytky motivace cokoli měnit a přímo podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti.
Vám doporučuji, byste se nestala jednou z nich. Nejlépe uděláte, když příteli povíte, že o něj máte strach, máte ho ráda, případně mu předáte kontakty na pomáhající služby a z jeho života ustoupíte. Podporu a pomoc můžete podmínit jeho kontaktem s odborníky, absolvováním a dokončením léčby závislosti. Zkuste věřit, že to tak bude pro všechny strany nejlepší.
Mám za to, že tím, kdo potřebuje v tomto čase pomoc především, jste Vy, abyste věděla, jak s přítelem komunikovat, nekomunikovat, byla pevnější v kramflecích a zachránila sebe. Dozvíte se, jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, jestli, a jaké konrétní kroky podniknout, zároveň, jakých chyb se vyvarovat.
Pokud bude Vaše touha po pomáhání neutuchající, jediné, co ještě můžete podniknout je, objednat si konzultaci s odborníky v některém zařízení, které poskytuje poradenství partnerům a blízkým uživatelů návykových látek.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na adiktologické ambulance, AT poradny a kontaktní centra v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete podle oblasti a typu služby vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Nezapomínejte na sebe, svůj život, pohodu a štěstí.
Přeji Vám vše dobré, držím palce!
Amrit Sen