strach ze smrti
sanny23
Můj pritel se boji usínat když je v mikrospanku boji se ze se neprobere má zkušenosti s pervitinem bere ho tak jednou za měsíc když usíná rozbuší se mu srdce a snaží se vzbudit nevím jak mu Pomoc Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Sanny23,
a díky za dotaz.
Píšete, že přítel má problémy se spaním. Z dotazu ale není jasné jestli a jak, případně do jaké míry, tyto potíže souvisí s užíváním pervitinu. Nepíšete, jestli se problémy s usnutím objevují v časovém sledu s užitím pervitinu, nebo je-li to naopak bez pervitinu lepší. Zda se tyto potíže objevovaly u přítele i dříve, třeba i v době, kdy pervitin neužíval.
Chci tím říct, že ze dvou řádek není zdaleka jasné celé pozadí problému. Možná by tedy v celé věci nejvíce pomohlo, kdyby se v prvé řadě přítel sám rozhodl, že chce s tímto problémem něco dělat. Pak by se mohl obrátit na odborníky a hledat pomoc. Nejspíš by bylo dobré, aby začal na psychiatrii, nebo i u svého praktického lékaře, podle rozhovoru a výsledků vyšetření by se nejspíš odvíjelo hledání řešení. Může jít o úzkosti, které se snadno upraví třeba i nasazením medikace, mohou pomoci i některé metody KBT (kognitivně behaviorální terapie), ale hodně může ulevit už samotný upřímný rozhovor, psychoterapie. Zároveň nemusí pomoci nic z toho, co říkám - může jít o nějaký jiný problém, který může souviset s neurologií, poruchou architektury spánu, nebo by ho třeba lépe odhalili ve spánkové laboratoři. Ale pokud bude přítel chtít a rozhodne se hledat pomoc, pak možností, kde ji najít, je celá řada. Určitě to tedy nevzdávejte a pokud možno, přítele podpořte, aby pomoc hledal. Nejobtížněji se řeší dlouho trvající chronické potíže - čím déle se jejich řešení odkládá, tím komplikovanější a déledobější bývá.
Spánek je poměrně komplikovaná záležitost, která má své fáze. Váš přítel - zdá se - má problém jen s určitým okamžikem. Ale skutečně je velmi obtížné takhle na dálku, na základě tak mála informací říci víc.
Samosebou pervitin není zrovna to, co by obecně kvalitu spánku zlepšovalo. Nicméně i to už bude potřeba posoudit v souvislostech. Pokud užívá pervitin jednou měsíčně, možná to ani nebude to, co mu činí se spánkem největší problémy. Ale kdo ví, stejně tak mohl být jeho spouštěčem nebo tím, co problémy gradovalo.
V minulém dotazu jste psala, že jste z okolí Nepomuku. V dosahu máte tedy například Psychiatrickou nemocnici v Havlíčkové Brodě? Ale jak jsem psala, možná by se dalo začít i dotazem u přítelova praktického lékaře, vysvětlit situaci a nechat si doporučit další postup. Co myslíte? A hlavně co myslí přítel?
Jinak obecně pomáhá dodržovat spánkovou hygienu (níže vám pošlu odkaz), samosebou by nebylo od věci zkusit sledovat, které dny se spí příteli hůř a které naopak lépe (možná byste našli nějaké nové souvislosti), pomoci by mohlo popíjet celé odpoledne meduňkový čaj na zklidnění, který pomáhá spánek navodit.
V tuto chvíli je to ode mne vše, budu ráda, když napíšete, jestli jste některý z doporučení využili, případně jak jste pochodili.
Přeji vše dobré a níže přikládám kontakt na Psychiatrickou nemocnici v Havlíčkově Brodě a také na zmiňovanou spánkovou hygienu, resp. její desatero.
Pěkný den,
Gabriela Minařík.
http://www.plhb.cz/ - odkaz na nemocnici
http://www.dobry-spanek.cz/desatero - odkaz na desatero pro zdravý spánek, na stránkách však najdete i řadu dalších zajímavých odkazů