Jak pomoci dceři
Emma
Dobrý den, před časem jsem zjistila, že dcera (17 let) občas užívá šňupáním pervitin, který jí poskytoval její tehdejší přítel (dávali si spolu), který jí stále pronásleduje i po té, co se snažila s ním opakovaně rozejít (aktuálně spolu prý nechodí, ale jsou občas v kontaktu). Tento člověk vykazuje známky psychopatického chování a v minulosti jí vyhrožoval, že pokud se s ním rozejde, tak rodině řekne o jejím užívání pervitinu. Když jsem to zjistila, nedělala jsem dceři scénu, ale snažila jsem se s ní o tom otevřeně mluvit. Říkala, že má sama na sebe vztek, že to bere a že to trvá už cca půl roku a že by s tím chtěla přestat. Ráda bych dceři nějak pomohla, ale nevím jak. Také zvažuji jestli kontaktovat nějaké centrum, kam by mohla chodit a kde by jí pomohli. Zároveň si však říkám, aby péče nebylo příliš, protože již chodí dlouhodobě na psychiatrii kvůli depresím cca 1x za dva měsíce(užívá Sertralin 100mg denně)a ze stejného důvodu také na terapie cca 1x za 14, kde ale zatím terapeutce neřekla o těchto problémech. Za odpověď předem děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
asi bych nechala na rozhodnutí dcery, jestli se chce s užívání svěřit na terapii, kam už chodí, nebo je to z nějakého důvodu těžké a raději by si o tom promluvila s někým, kdo se věnuje hlavně této problematice a před kým možná nebude mít zábrany. Možná by ale bylo dobré pro Vás zkontaktovat se s odbornou pomocí a některé postupy a otázky si sama ujasnit, případně vyhledat pomoc společně, pokud je dcera ochotná o celé věci s Vámi komunikovat. Je skvělé, že je teď odhodlaná něco změnit, a tak bych s tím příliš neváhala a zkusila najít společnou řeč a společný postup.
S pozdravem
Jana Žáková