řešení léčby
mimosa
Dobrý den,
manžel má 17 syna z předchozího manželství, který žije s matkou. Zhruba 2 roky jsou s ním výchovné problémy, nyní je absolutně nezvladatelný. Kouří pravidelně marihuanu, pravděpodobně užívá léky, bez předpisu, od kamarádů. Byly u něj nalezeny sáčky se zbytky neznámého nahořklého prášku. Odmítá chodit do školy, do práce. Konečně ho matka vzala na psychiatrii, kde mu byla doporučena léčebna. To odmítl, bez jeho souhlasu prý není možné, aby nastoupil léčení. Další možnost přes soud, do zařízení pro mladistvé nebo trpět do 18 a pak ho vyhodit "na ulici". Prosím, jaká je možnost mu pomoci, když odmítá spolupráci?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
chování, které u manželova syna popisujete, je už opravdu poměrně problematické. V 17 letech je možné ještě stále ho dát nedobrovolně léčit do zařízení pro mladistvé, ale úspěch bývá samozřejmě sporný, pokud je dítě naprosto v odporu. Na druhou stranu si jeho matka zdaleka nemusí tohle všechno nechat líbit a nemusí se nechat vydírat. Není na to jednoduchý recept, ale je třeba probrat vše podrobně a individuálně zvážit možnosti. Doporučila bych jí rozhodně co nejdříve navštívit sama některé ze zařízení, která pomáhají podobným rodinám, 18. narozeniny totiž bohužel nic neřeší, většina lidí nedokáže ani pak hodit dítě "přes palubu", kromě toho leckterý závislý se svých výhod z rodičů jen tak dobrovolně nevzdá.
Pokud by měla jeho matka zájem, může se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když bude chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky nebo mailem, kontakty najdete na stránkách.
Pokud je to pro ni daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková