Diabetes a Marihuana
Sus
Dobrý den, mám syna, je mu 15, vím že si občas zakouří trávu, řekla bych že si i nějakou tu cigaretu denně dá, ale je diabetik. Marně se mu snažíme vysvětlit, že je to pro něj škodlivé, on však oponujte tím, že jsou mnohem horší drogy, třeba i takový alkohol, že i ten je ve finále horší než ta tráva. Navíc samotná jeho kompenzace cukrovky je katastofální. Jsme v koncích, snažili jsme se mu dát najevo, že si nepřejeme aby kouřil, jak mu to škodí, nedáváme mu pomalu žádné peníze, ale kamarádi mu to cigáro i jointa dají, nemyslím že zakazovat, že se s tím nebo s tím nebude vídat má nějakou cenu, nebo domácí vězení. Už delší dobu si vybírá už od pohledu problémové kamarády, z čehož jsme zoufalí. Nechceme, aby jednou zkončil jako nějaký vyhulenec, troska, nebo aby zkoušel i něco horšího, zvláště k vzhledem k jeho zdravotnímu stavu. Nevíme už co mu říct, jak ho přesvědčit aby přestal, podle něj o marihuaně vůbec nic nevíme a škodlivá vůbec není. Poraďte, díky.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
syn nemá určitě pravdu, že marihuana vůbec škodlivá, nebo spíš riziková, není. Na druhou stranu má pravdu v tom, že například alkohol je pro diabetiky neméně škodlivý. To ale není argument, proč b měl užívat nějaké omamné látky - ani alkohol ani marihuanu - v tak nízkém věku. Myslím, že v tomto věku apel na zdraví většinou moc nezabírá a je třeba to spíš pojmout z jiné strany. Zabývat se tím, proč má potřebu vyhledávat takovou zábavu, takové lidi, co mu schází, co v tomto životním stylu hledá. Pokusit se trochu víc porozumět tomu, co ho k tomu vede. Na druhou stranu také trvat na nějakých hranicích. Nemusí to být hned domácí vězení, ale na druhou stranu má cenu někdy i něco zakázat, jen musíte vymyslet, jak vyžadovat dodržení zákazu. A to je vždy hodně individuální.
Nejlepší by asi bylo zajít se poradit podrobněji o celé situaci do některého ze zařízení, která poskytují pomoc rodinám experimentátorů a uživatelů. Mohli byste tak přijít na některé cesty, které Vás možná doteď nenapadly.
Pokud byste měla zájem, můžete se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky nebo mailem, kontakty najdete na stránkách.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková