Marihuana
Anonym
Dobrý deň, chcela by som vás poprosiť o radu. Mám 16 rokov cca pred 2 týždňami som si zafajcila marihuanu nie som dlhodobý fajčiar mala som ju už pár krát aj pred tým a nikdy som sa po nej tak zle necitila.. najprv tie 3hod po zafajceni som bola v pohode ani som nebola nejak skurena len mi bolo fajn a neskôr keď som sa tak nad všetkým doma zamýšľala tak nič mi nedávalo zmysel, nemala som zmysel v živote keď som si ľahla do postele tak môj tok myšlienok v hlave bol veľmi silný až som mala pocit že sa zbláznim.. bala som sa o seba.. až som sa celá triasla neskôr prišla domov mama som sa jej vyrozprávala a už som bola v pohode celý večer.. ráno keď som sa zobudila bolo mi celkom dobre len som sa nad tým zase začala zamýšľať a v tej chvíli som už zase bola v tom.. od strachu som plakala, necítila som sa sama sebou ako dakedy, nič mi nedávalo zmysel až som mala z toho stavy úzkosti.. potom zase keď som sa začala o Tom s niekým rozprávať bolo mi už fajn po zvyšok dňa.. na ďalší deň som mala to isté.. keď som sa z toho dostala tak som išla von s kamoškou a ona sa mi jakeby úplne zhnusila nedávalo mi zmysel načo som s ňou vonku, načo to je dobre.. potom som prišla domov a už som bola zase v pohode.. potom som sa na 2 dní už cítila v pohode len zas som išla von a prišlo mi to také všetko nereálne som začala nad tým rozmýšľať že čo ak to nieje naozaj mala som pocit ako keby to bola len halucinácia (ale bolo to skutočne) po pár dňoch som sa z toho dostala cítila som sa už skoro týždeň dobre ale nie ešte úplne skôr som mala pocit ako keby som si na to už zvykla. Sem tam som mala aj taký pocit ako keby mi všetko bolo cudzie napr keď som si pozerala staré fotky ako keby som to nebola ani ja ale bola lebo z minulosti som si na všetko pamätala (skoro podrobne) len som mala taký pocit divný z toho. Aj keď som išla von prišlo mi to také akokeby nové a celkovo od vtedy vidím všetko tak aj jasnejšie alebo vtedy som si nevsimala tie všetky farby atď. Zas pred pár dňami sa mi to akokeby vrátilo no vlastne vcera.. bola som sama doma a mala som čas nad tým všetkým rozmýšľať zas som sa necítila sama sebou ako keby som nad sebou nemala ani kontrolu, prišlo mi zas všetko také nereálne ale keď som sa s niekým potom začala rozprávať tak sa mi ten môj stav začal akokeby zlepšovať.. dneska sa tiež nejak necítim sama sebou a to mi na tom najviac vadí.. neviem vám to nejak ani opísať dúfam že ste sa už s takým prípadom stretli a že mi budete vedieť pomôcť.. bojím sa že to zafajcenie marihuany mi spustilo nejaké psychicke choroby. Keď som sa o Tom rozprávala s mamou tak ona to stále prirovnavala k depkam ale ja nemám pocit že sú to depky lebo takto som sa necítila ešte nikdy pred tým.. na internete som si pozrela príznaky schizofrénie a v niečom som sa aj našla napr. Odcudzenie prostredia, pocit chaosu, ako keby som strácala kontrolu, mám zvláštne pocity a rozmýšľanie. Mám aj pocit odcudzenia svojich citov, vnímam všetko také zmenené.. ale nie vždy len dneska mi to tak príde a mala som to aj 2dni po tom ako som sa skurila.. teraz neviem že či si to len ja privolavam mojimi myšlienkami alebo ako to je.. myslíte si že mam zájsť k nejakému lekárovi alebo ma to prejde samo?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
a děkuju vám za otázku i za upřímnost, se kterou jste popsala, jak prožíváte poslední dva týdny.
Podobné zážitky, jako je ten váš, se lidem po užití marihuany občas stávají. Často je to pro ně jasná zpráva, že marihuana (ale ani další halucinogenní látky) není nic pro ně. Většinou jde o něco, co bychom mohli nazvat bad trip (nepříjemně prožitá intoxikace) a nebo ošklivý "dojezd", tj. stav, kdy účinky marihuany vyprchávají, a člověk to prožívá negativně. Většina takových zážitků ovšem přejde nejpozději během několika hodin až dne.
Někdy se stává - a vypadá, že to se stalo i ve vašem případě - že jsou následky dlouhodobější. Píšete, že se vás stavy úzkosti, slovy maminky "deprese", pocity ztráty smyslu, že vy nejste vy apod. vrací už celé dva týdny od užití. Samotnou vás napadá, že tím, že se sama k pocitům v myšlenkách vracíte a opakovaně je prožíváte, se tak trochu držíte v začarovaném kruhu. Ale chápu to tak, že si nedokážete pomoci a myšlneky zakázat. A jestli jsem to dobře pochopila, tak jediné, co vám pomáhá, je moci si o tom s někým promluvit, vypovídat se. Sedí to? Přesto se pak ( i po vypovídání) prožitek po nějaké době vrátí - někdy jste o samotě, někdy s někým, někdy doma, někdy venku. Všimla jste si, že se změnilo víc věcí - třeba i vnímání barev.
Velmi snadno by se mohlo stát, že se začnete kvůli těmto vracejícím se myšlenkám a pocitům chovat jinak - a tím se problémy jenom prohloubí. Pokud byste se tedy ptala na doporučení, co dál, doporučila bych vyhledat odbornou pomoc. Nejde o to, aby vám někdo dal nálepku schizofrenika, ale aby jste se pokusila ten začarovaný kruh přetrhnout. Čím dříve to uděláte, tím lépe pro vás. Jakmile se včasné zaražení takového koloběhu odkládá, léčba zanedbaných problémů se po měsících nebo i letech odkládání často velmi komplikuje a prodlužuje. Nedovolte to!
Píšete, že je vám 16 let, takže bude nejspíš (i na Slovensku?) potřeba souhlas rodičů. Z toho, co píšete, jsem ale pochopila, že maminka o všem ví, nebo se pletu?
Další důvod, proč objednání neodkládat jsou často poměrně dlouhé objednací lhůty, a to zejména touto dobou spojenou s nástupem podzimu, kdy se řada psychických obtíží zhoršuje.
Doporučila bych hledat psychitra, adiktologa, někoho, kdo se vyzná jak v účincích drog a následcích po jejich (třeba i jednorázovém) užití, tak v psychických problémech, které mohou následovat užití. Pokud se vám nepodaří najít někoho samostatně, za podpory rodiče, pak by nejspíš bylo nejlepší kontaktovat nějaké blízké zařízení, které se věnuje uživatelům drog, a poprosit o kontakt na lékaře, který má podobné zaměření. Právě tato zařízení mají často celkem dobrý přehled o možnostech pomoci v okolí.
Budu ráda, když se ozvete, jak jste se rozmyslela, případně zda jste se rozhodla navštívit lékaře a podařilo se vám sehnat kontakty.
Držím palce, aby bylo brzo lépe.
Zdraví,
Gabriela Minařík.