Tramal
Evakola
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu.17-ti léta dívka (dcera kamarádky) začala mít problémy ve škole, v chování.. mívá rozšířené zorničky, je celá zpomalená.Od kamarádů jsme zjistili, že zřejmě užívá nějaké léky, snad tramal.Ona sama užívání drog neguje, dokonce v testech z lékárny na drogy z moče bylo vše negativní. Dá se užívání tramalu nějak laboratorně zjistit, nebo co by jste poradila, jak postupovat?? Děkuji E.

Odpověděl: Amrit Sen
Evakolo, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše znepokojení, dobře, že píšete. Mydriáza - rozšířené zorničky, nebývají průvodním příznakem a projevem opiátů (heroin, morfin, syntetické opioidy), ani opioidových analgetik, mezi které zmíněný Tramadol, nebo Tramal a další léky patří.
Průvodním příznakem při užití tohoto typu látek, bývá naopak mióza, čili zúžení očních zorniček, při akutní intoxikaci až na velikost špendlíkových hlaviček.
Mydriáza, rozšíření zorniček, se projevuje zejména při intoxikaci psychostimulanty, mezi které patří například pervitin, kokain, ale i MDMA - Extáze a další psychoktivní látky. Může se však projevit při užití dalších typů drog, například halucinogenů, jako jsou LSD, psylocibin a dalších, nebo benzadiazepinů, jako Rivotril, Diazepam atd., někdy i při užití konopných drog s obsahem THC, čili marihuany a hašiše. U konopných drog intoxikaci často doprovází zarudnutí očního bělma, nebo zaslzení očí.
Doporučuji Vám i kamarádce, dříve, než se rozhodne dceru opět testovat, kontaktovat odborníky z některé služby, která poskytuje bezplatné poradenství rodičům a pracuje s blízkými uživatelů návykových látek. Nesejde na tom, jestli zavolá do adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobného typu služby, důležité bude nejdříve domluvit termín osobní schůzky.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, spojte se s pracovníky specializované bezplatné Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Získáte odbornou podporu a potřebné, užitečné informace. Po bližším seznámení se situací odborníci navrhnou konkrétní kroky, jak ji řešit, jak ošetřit sebe, jak s dcerou komunikovat a jak se lze případně dceru pokusit motivovat k pozitivním změnám. Kamarádka má sice ještě do doby dceřiny plnoletosti zákonné "páky", jak na ni zatlačit, nicméně z praxe víme, že bez vlastní motivace uživatele drog ke změně, s ním nepohne stádo koní, i kdyby se okolí rozkrájelo na kousíčky.
Zároveň upozorní na na chyby, kterým bude nejlépe se vyhnout. Rodiče, bohužel, až příliš často, byť s nejlepšími úmysly, způsobí více škod, než užitku.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města Vy, respektive kamarádka bydlí, rádi Vám potřebné kontakty na kvalitní odborné bezplatné služby v dosahu obratem pošleme.
Jak je může, podle oblasti a typu (zméněných) zařízení, vyhledat sama, se dozví, dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Doporučuji si přečíst základní informace pro rodiče při podezření dítěte z užívání drog:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
Některé drogy, typy látek, léky, způsobující mydriázu:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/lsd.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/psilocybin.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Ještě jednou apeluji, aby dříve, než začne dotyčná kamarádka "konat", vše probrala s chápajícími odborníky, kteří ji ochotně podpoří.
Přeji Vám, kamarádce i dceři vše dobré,
Amrit Sen.