Subutex v těhotenství a snižování
Petr
Dobrý den, prosím o radu. Přítelkyně je v 5.měsíci těhotenství a užívá denně 8 mg subutexu (pod jazyk a na lékařský předpis už deset let). Subuxon prý v těhotenství brát nelze a jedniná alternativa je prý ten drahý Subutex, který přítelkyně bere už déle, protože ji prý suboxon nedělá dobře. Požádal jsem přítelkyni, jestli by před porodem s ohledem na nenarozené dítě mohla subutex snižovat, tvrdí mi, že je to nebezpečné kvůli riziku předčasného porodu a že se snižovat může jedině ve druhém trimestru, pak až do porodu už to nejde.Přítelkyně souhlasila, že by zašla někam snižovat, ale je k tomu skeptická, protože má zkušenost před 9 lety, kdy se ji narodila dcera a řešil se až jen abstinenční stav narozené dcerky v Motole v Praze. Raději bych, aby další mimčo přišlo na svět s co nejmenším absťákem a dotaz mám takový, zda je v Praze nějaké odborné středisko, kde by mohli mé přítelkyni pomoct se snižováním buprenorfinu v těhotenství a kde by se přítelkyni věnovali? Přítelkyně souhlasí si tím, že by byla ochotna být někde nějakou dobu hospitalizována, protože, kdyby měla prý jen někam docházet, tak ví, že to nezvládne a bude si brát potřebnou dávku subutexu potajmu, když na ní ta potřeba přijde. Přítelkyně byla kdysi v minulosti na detoxu v nemocnici v Plzni a prý tam jsou specializovaní i na detox v těhotenství, o tom, že by něco stejného bylo v Praze, přítelkyně neví. Proto bych Vás poprosil o radu, jestli je v Praze vhodné středisko pro tento případ, anebo je nejlepší ta Plzeň? Co byste nám doporučili? Děkuji Petr.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Názory na detox v těhotenství jsou různé, ale obecně vysloveně vysadit a odabstinovat během těhotenství se nedoporučuje. Je riziko předčasného porodu, potratu. Nenarozené dítě vnímá stres matky, dítě v děloze je zvyklé na určitou hladinu opiátů skrz matku, takže nepohoda ve smyslu abstinenčních příznaků se dotkne nejenom matky, ale i dítěte. Jsou i doporučení, že ve třetím trimestru je vhodné ještě dávku substituce navýšit, protože se mění distribuční objem léků/drog. Po porodu pak díky kojení má dítě nadále přísun opiátů, který tím, jak dítě roste, se postupně znižuje a dá se tím vyhnout abstinenčním příznakům. Některé centra doporučují znižovat co nejvíc to jde, ale tady je zase riziko, že si klient dokoupí něco na černém trhu a pouliční směs může obsahovat látky, které jsou pro dítě škodlivejší než Subutex. Pro porodníky a neonatology je zas důležité vědět, kolik toho žena před porodem užívala, aby se mohli připravit jak na porod, tak na poporodní péči o novorozence. I proto je důležité dodržovat substituci tak, jak je předepsána.
Doporučovala bych Vám se v Praze poradit u Apolináře, vím, že mají zkušenosti jak se substituční léčbou tak s těhotnými klientkami.
S pozdravem,
VP