Stimulanty
Marek1112
Dobrú deň nikto mi nevysvetlil rozdiel medzi kokaínom a pervitin. Obidve sú stimulant. Môže kokain účinkov at tak ze ma silnejšie účinky ako piko??? Dakujem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
obecně máte pravdu. Obojí jsou stimulační drogy. Jejich účinek je v řadě ohledů velmi podobný.
Rozdílů by se mezi nimi však přeci jenom pár našlo. A to počínaje jejich původem, chemickou povahou, přes podobu v jaké se vyskytují, cílovou skupinou, která drogu užívá apod.
Ve zkratce:
Kokain je dražší, působí intenzivně, ale kratší dobu (v řádu desítek minut až hodin v závislosti na dávce). Často ho vyhledávají movitější zákazníci, kteří chodí do práce a chtějí si "zpetřit" večer nebo večírek a ráno být fit. Síla účinku se odvíjí od dávky a čistoty. Obecně bývá kokain dostupnější ve vyšší kvalitě, čistší s menším množstvím příměsí. Pokud se však užívá ve větších dávkách s větší frekvencí, má velmi podobná rizika jako pervitin (bad trip, toxická psychoza), ale samozřejmě jde i o velkou zátěž celého kardiovaskulárního systému. A to nemluvím o rizicích spojených s tím, že jde o látku nelegální, často poměrně drahou, tudíž její intenzivní užívání často vede i k dalším problémům - tedy ne jen po psychické a zdravotní stránce, ale také společenské, trestně-právní atd. Podobně je tomu i u intenzivního užívání pervitinu.
Pervitin je ve srovnání s kokainem levnější, pro Českou republiku jde o jeden z nejčastěji užívaný stimulantů. Na ulici ho koupíte často s příměsemi, účinek bývá déledobější než u kokainu, v řádu několika hodin, dle velikosti dávky i k desítce hodin. Lidé často po jeho užití zažívají i delší "dojezd", tj. stav vyčerpání a horší nálady, kdy se tělo z užití "vzpamatovává". Během užití se snadněji na delší dobu "zasekávají" na jedné činnosti, delší dobu nejí, nespí ... což se pak podepíše na dojezdu, kdy toto vše dohání. V případě, že přejde užívání do chronického a intenzivního, včetně několikadenních jízd bez pauzy s "dokrmování" dalšími dávkami, vede velmi rychle k hubnutí, změnám chování (změny nálad, intenzivní shánění peněz na další dávku, lhaní apod.), výjimkou nejsou ani toxické psychozy. A následně se přidávají podobné problémy, jaké jsem zmínila výše - nejde tedy jen o psychiku, fyzické zdraví, ale i dopady na rodinu, ztráta zaměstnání, problémy se zákonem apod.
V obou případech zcela opomíjím rizika spojená s typem užívání - při šňupání dochází po nějaké době k poškození nosní sliznice, u injekčního užívání jsou rizika mnohem větší - počínaje různými infekcemi žilního systému přes šíření nemocí jako jsou žloutenka typu B, C, virus HIV apod.
Podrobnosti o pervitinu, jeho historii, účincích, ale i rizicích, si můžete nastudovat na našich stránkách zde.
Pokud jde o kokain, najdete podrobnosti například zde.
Snad tedy alespoň takto?
Budu ráda, pokud napíšete, jestli vám byla takto odpověď užitečná, případně se nebojte znovu ozvat a svůj dotaz upřesnit.
S přáním pěkného dne,
Gabriela Minařík.