Závislost?
Daniela
Dobrý den, měla jsem a možná stále mám závislost především na marihuane..je mi 36 let, od 17 let jsem kouřila cca 5 cigaret denně, od 24 začala experimentovat s marihuanou, od svých 28 let ji kouřila aktivně, někdy i několikrát denně, s alkoholem jsem problémy nikdy neměla a byla to pro mne jen příležitostni záležitost. Ale marihuanu jsem podle mne kouřila dlouho a hodně, zejména posledních 5 let. Přestala jsem před 4 lety, když jsem čekala první dítě, ale až ve 2-3 měsíci, malá má časté virózy, občas zánět středního ucha, ale naštěstí nic vážnějšího, jinak velice prospívá, je šikovná. Začala jsem znovu kouřit marihuanu po kojení (z důvodu stresu, pomáhalo me to vždy uklidnit,uspat) a kouřila ji každý den až do minulého měsíce, kdy jsem z testu zjistila, že jsem znovu těhotná. Ten den testu jsem přestala jak s marihuanou, tak cigarety a dnes je tomu již přes měsíc a problémy mi to nedělá, nechybí mi to tolik,jak jsem si zprvu myslela. Mezi posledními 5 lety jsem si udělala vysokou školu, dostala velice dobře placenou (100tis měsíčně) práci, vdala se, začali s manželem stavět dům a do toho starost o první dítě holčičku. Jsem náročná na sebe a bohužel i okolí. Když jsem se rozhodla s mojí závislosti něco dělat a svěřila se psycholožce, bylo mi řečeno, že na marihuanu nelze vypěstovat závislost a dál se o problém nezajímala. Šla jsem tedy přímo do protidrogové poradny v Č.B. poliklinika Vltava - tam mi bylo při 2 návštěvě sděleno, že pro ně nejsem žádný případ a mám si poradit/pomoci sama..asi lidi co kouří pár jointu denně neřeší..chápu, že jsou těžší případy, ale jak dál tedy postupovat?
1. Jsem stále závislá a co když do toho po kojení zase "spadnu"?
2. Věřím víc trávě než práškům na spaní, když mám problémy usnout,protože mi v hlavě pořád běží myšlenky a starosti..pomáhá mi uvolnit se,vypnout..žádnou jinou takovou náhražku jsem zatím nenašla- existuje něco? Kromě max únavy a vyčerpání, které zažívám v těchto dnech,kdy s usínáním problém nemám, ale nemyslím si, že totální únava a vyčerpání je také ta správná cesta, jak usínat na 5-6h. denně a s druhým děckem se to asi nezlepší..ostatně ta tráva pokud byla v rozumné míře, třeba 1x večer před spaní mi mám pocit spíš pomáhala celkově zklidnit, nebrala mi drahocennou energii, jako v případě nerozumné míry několikrát denně..jak si tu rozumnou míru udržet a nezklouznout do toho rádoby nic nedělaní, celodenní otupelosti, která není slučitelná s rodinným a sociálním životem, ani životem jako takovým - JDE TO VŮBEC?
3. A teď to nejdůležitější - jaký efekt, ohrožení mohla mít a má moje závislost na mé děti, jak po zdravotní, tak psychické stránce? A jaký na mě? A tady prosím necitujte příručky nebo vědecké poznatky (zrovna co se marihuany týče, jsou stále dosti nejasné až protichůdné)..ale jde mi o vaše zkušenosti s takovými lidmi, o jejich zkušenosti s touto drogou i v návaznosti na rodinu, práci, život..
Předem moc děkuji za vaši odpověď,
Daniela

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Danielo,
a díky za dotaz i za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila.
Přejdu rovnou k vašim třem otázkám. Odpovědi se budou trochu prolínat, ale doufám, že to nevadí.
1. V první otázce se ptáte, jestli jste stále závislá? Předpokládám, že se ptáte na závislost na marihuaně, která z mojí zkušenosti existuje, v tom bych se se závěrem vaší psycholožky neshodla.
Závislost je celem jasně definovaná lékařská diagnoza a zdá se, že do ní nespadáte třeba i z toho důvodu, že jste vlastně bez větších obtíží dokázala s hulením přestat. Chápala bych proto, že vlastně není moc co byste řešila v drogové poradně.
Nicméně je tak důležité, jestli jde o závislost? Co pro vás závislost znamená? Jak se cítíte vy sama, když o užívání marihuany mluvíte? Měla jste podle svých představ užívání pod kontrolou nebo jste hulila ačkoli se to dotýkalo vaší rodiny tolik, že byste s tím byla vy nebo vaše rodina nespokojená? Není nakonec důležitější váš vlastní pocit? Nebo třeba obava z toho, že ke spokojenému životu a odpočinku potřebujete po večerech jointa? Zdá se mi, že když máte důvod, dokážete přestat. Problém tedy není ve vůli ... ale jde o důvod, o priority, rozhodnutí, nebo o to, že člověk, který je závislý není "dost dobrý člověk/rodič"? Co vás vlastně na vašem užívání obtěžovalo, co vám vadilo? A co vás naopak u užívání drželo do doby, než jste zjistila, že jste těhotná?
Pravdou je, že těhotenství je velmi dobrý důvod proč v životě něco změnit, a ženy dokáží v těhotenství změnit často opravdu hodně věcí. Možná se ale více bojíte toho, co přijde, až ten důvod pomine -  tedy až přestanete kojit. A pak vás k tomu napadají další otázky - jaký moje případné hulení může mít vliv na moje děti? A jaký vliv to má vlastně na mě? Nebo co za tím vlastně je? Proč mi nejde jednoduše nehulit? Co je špatně?
Odpovědi vám asi nikdo jednoduše nedá. Ale přijde mi úžasné, že se vůbec ptáte!
V hledání odpovědí vám může pomoct celá řada sebepoznávacích kurzů, seminárů, ale třeba i dlouhodobá psychoterapie (za tu bych se přimlouvala). Žádná z těch cest není ale snadná, ani rychlá. Takovým bych ostatně ani moc nevěřila. A ani bych nečekala, že byste se s rychlými a jednoduchými odpověďmi spokojila - nebo?
Sama bych vám tedy doporučila spíše než na drogy orientovat se na vztahy a poznávání sebe sama. Ptala bych se, co mě v životě vede k té přísnosti na sebe i na okolí. Jak vlastně funguju s lidmi? S čím jsem spokojená a co mi naopak vadí? Nejsem na sebe moc přísná? A pokud ano, čím to je a nešlo by to jinak? Kdy jsem spokojená a šťastná? Co můžu udělat pro to, aby se tak cítili i lidé kolem mne? Proč hulím? Co mi chybí? Co mi to dává? Nešlo by to jinak? Co jsem už zkoušela? Kdy mi bylo dobře i bez hulení? Jak se pak chovám? Jak mě vnímá moje okolí? Jak se chovám? apod.
Možná už i samotné kladení otázek a hledání odpovědí vám poskytne nějaký nový pohled na hulení a jeho místo ve vašem životě a kdo ví, jestli nebo v jakých souvislostech, se pak k němu znovu vrátíte.
Z praxe znám spoustu lidí, kteří s drogami dokázali skoncovat. Často bývají na sebe i své okolí poměrně nároční, podobně, jako popisujete svou přísnost a schopnost vysokého výkonu u sebe samotné vy.
2. ptáte se, jestli je možné udržet užívání marihuany na uzdě, na nějaké přijatelné úrovni, která člověku dovolí si večer ulevit a přitom nepovede k celodenní otupělosti a nic nedělání - a to dlouhodobě.
Jak jste na tom vlastně byla v minulosti vy? Podle toho, co jste popsala, mám vlastně pocit, že se vám to v posledních letech dařilo, nebo se pletu?
Nicméně žádná obecná odpověď neexistuje. Jsou lidé, kterým se i dlouhodobě daří zůstat u jednoho jointa večer před spaním. Ti, kteří překonají určitou hranici a hulení mají nějakou delší dobu mimo kontrolu, mají často v budoucnu obtíže ji pod kontrolu zase dostat. Osobně se mi zdá, že je pak jednodušší přestat docela, než se občas rozchuťovat tím, že si o víkendu zahulím. Ale to je hlavně můj osobní dojem z práce na stránkách www.koncimshulenim.cz. Nicméně znám i takové, kterým vadí i tohle užívná "pod kontrolou" - vadí jim i to, že nemají skutečné sny, že se bojí řídit auto, že si musí něco shánět nebo pěstovat, že jim večer hulení chybí, že si neumí večer bez jointa představit, vadí jim, že jsou otrokem něčeho tak "hloupého" jako je hulení marihuany. Jak jste na tom vy?
Navíc existují i jiné možnosti, jak dosáhnout zklidnění myšlenek a zajistit si lepší usínání - nemusí to být jen totální vyčerpání a úvana nebo joint, může to být i dodržování spánkové hygieny včetně pravidelného režimu, dostatku pohybu, dlouhodobá práce na sobě v podobě psychoterapie nebo hledání relaxačních technik, které by vám pomohly - těch je celá řada (focusing, autogenní tréning, meditace, joga ad.). Máte s něčím takovým zkušenosti? Často takové věci ale souvisí i s tím, že si dovolíte čas pro sebe samotnou, dostatek odpočinku, trochu nicnedělání, naučíte se odpočívat. Někdy je člověk překvapený, ke kolika dalším změnám taková "drobnost" jako je přestat s užíváním marihuany, může v reálu vlastně vést.
3. ptáte se, jaký efekt může mít vaše závislost na vaše děti a jaký na vás ... a to je otázka, na kterou vážně nemám odpověď.
Řekla bych, že není nic lepšího, než abyste se snažila pochopit sama sebe, porozumnět tomu co a proč děláte, byla upřímná k sobě i dětem, nebála se ptát a hledala odpovědi, pozorovala, zkoušela.
Každý z nás je jiný a důvodů, proč jste zrovna vy sáhla zrovna po marihuaně, proč jste u ní vydržela atd., může být celá řada. Někdo sahá po marihuaně, protože chce někam zapadnout, někomu zachutná, protože se cítí lépe a sám se tak trochu medikuje (ať už jde o úzkosti nebo o deprese), někdo pak má a jiný nemá problém s tím seknout. Těžko říct, jaký by byl váš život a život vaší rodiny, kdybyste marihuanu neužívala. Ale měla byste je?
Jak jsem psala, z praxe znám několik bývalých uživatelů drog (a teď mluvím obecně o drogách nikoli čistě marihuaně), kteří jsou sami na sebe i na své okolí velmi přísní, cílevědomí, orientovaní na výkon. Někteří se se závislostí potýkají i v životě bez drog - mají závislé vztahy, různé věci se jim v životě daří i nedaří - často jde právě o hledání míry a hranic - ať už v činnostech, nebo ve vztazích. Ale žádný obecný závěr natož podložený výzkum na toto téma nemám. A když se budete ptát kolegů, nejspíš dostanete i různorodé odpovědi.
V tuto chvíli za mne alespoň takto. Vím, že jsem vám nedala jasné odpovědi ... ale snad nevadí. Budu ráda, když napíšete, jestli vás něco z toho alespoň oslovilo.
Zdraví a odvahu při ptaní se a hledání vlastních odpovědí přeje,
Gabriela Minařík.