Cesta
Maly Princ
Dobry den, chci se zeptat. Vetsinou se uvadi, ze drogy driv nebo pozdeji skodi vezmou si svou dan a podobne, coz je urcite pravda, mohu potvrdit (nekolik let zavislost na tvrdych, lecba, recidiva, dlouhodoba lecba...). Ale neni mozne, ze nekdo proste diky napr. trave fakt funguje lip? Asi kazdy kdo si dal nekdy pernik pak pocitil tu dan a to i fyzicky, ale treba u ty travy je to podle me sporny. Pocituju uzkosti a zvlastni stavy a kdyz si zahulim, zmizi to a proste zase to jde lip, muzu se uvolnit. Neni fakt mozny, ze by pro nektere lidi vcetne me ta cesta tudy vedla? Kdyz nic jineho neslo, neosvedcilo se, nepomohlo... Holt prijmout ze to tak musi byt, jako se depresivni lidi musi smirit s tim ze berou leky (ltery jsou podle me mnohem veci shit). Diky za vas nazor.

Odpověděl: Amrit Sen
Malý Princi,
zdravím Vás, díky za důvěru. Omlouvám se, ale Váš dotaz mi není úplně jasný. Budu se tedy snažit odpovědět tak, jak jsem ho pochopil.
Jestli někdo na "trávě", nebo jiných drogách, jak uvádíte, může fungovat "lépe", nelze potvrzovat, ani vyvracet. Záleží na úhlu pohledu, ale především na prožívání člověka, který drogy užije, nebo užívá. Samozřejmě i na prožívání lidí kolem dotyčného, tím spíš, když ho milují.
Většina závislých nezačala drogy užívat s úmyslem stát se závislými, naopak. S jejich neštěstím se setkáváme každý den. Nečekejte tedy od nás, že je budeme komukoli doporučovat, nebo schvalovat, jako řešení.
Řada lidí užije, nebo užívá návykové látky a závislými se nestanou. Drogy, ani alkohol pro ně nejsou, ani nebudou důležitější, než vztahy s lidmi. Pro šťastnější z nich se stanou pouhou životní epizodou.
Ve chvíli, kdy se člověk stane závislým, jde ale o zcela jiný příběh. Jakékoli návykové látky, byť jednorázově užité, jsou pro ně jednoznačným rizikem, často s následným tragickým vývojem.
Chcete li znát náš názor, pak náhrazením, výměnou jedné drogy za druhou, cesta k spokojenému životu, z mnoha důvodů, prostě nevede.
Internetové poradenství má své limity. Překvapuje mě, že člověk, který prošel dlouhodobou léčbou nemá, ať už žije jakkoli, ve zmíněných otázkách jasněji.
Rozumím tomu, že Vám může marihuana od ledasčeho ulevit, ale dovolím si odhadovat, že spokojený, šťastný život Vám nepřináší. Není to totiž možné. Neznám celý příběh, otázkou zůstává, nakolik zralou sebereflexi Vám užívání drog dovoluje.
Dalším úskalím je, že Vám sice může marihuana stejně tak ulevit od momentálních úzkostí, které se ale po čase zpravidla vrací v ještě větších intenzitách, jako Vás rovnou přivést do toxické psychózy. Jde o začarovaný kruh, který jako závislý člověk přeci velmi dobře znáte. V dlouhodobějším horizontu jde tedy o cestu do pekel.
Bude fajn, prospěšné i zajímavé si o daných otázkách a dalším, co máte na srdci, popovídat osobně.
Když napíšete, můžete i ve skryté poznámce, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem pošleme kontakty na odborníky v bezplatných službách, se kterými můžete vše nezávazně i anonymně probrat.
Smíření může být velmi užitečná věc, nikoli však sebeklam, či rezignace a apatie.
Je mnoho cest, jak ošetřit úzkost a ostych, užívat života a radovat se bez drog. Tratě jsou však delší a vyžadují kus poctivé práce na sobě. Krátkodobá, snadná řešení nepřináší stabilitu, ani dlouhodobou spokojenost. Pomoci může například vhodná forma terapie. I o tom si můžete s odborníky promluvit.
Přeji Vám vše dobré, kdykoli napište,
Amrit Sen.