Paměť
Sunflower
Dobrý den,potřebovala by jsem poradit..s dragama jsem deginitivně přestala před více než půl rokem a od té doby se mi příšerně zhoršila pamět..Vždy si pamatuji tak měsíc do zadu a zbytek nic.Jen ty podstatné chvíle(přijetí na školu,začátek vztahu,rozchod rodičů..) ale ne zbytek.Nepamatuji si nic ani z dob kdy jsem drogy nebrala.Máma někdy mluví o tom co bylo dva roky na zpátek a rve mi srdce když jí musí přiznat že si to nepamatuji.Nevzpomínám si ani na začátek léta..nevíte co s tím..? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Sunflower,
díky za dotaz.
To, co popisujete, nedokážu takhle na dálku příliš vyhodnotit. Všiml si i někdo jiný, než vy sama, že s vaší pamětí je něco v nepořádku? Nebo je to hlavně váš subjektivní pocit? Mluvila jste o tom otevřeně s někým ze svých blízkých nebo nějakým odborníkem? Zkoušela jste se sama otestovat?
Píšete, že jste si problému všimla až s vysazením drog (pervitinu?), tj. cca půl roku zpátky. Je možné, že jste nějaké potíže měla i dříve? Stalo se během doby, kdy jste začala, užívala a skončila s užíváním drog něco, co by mohlo s problémem souviset? Píšete, že si nepamatujete nic z doby, kdy jste neužívala ... není právě toto období vymezené nějakou emocionálně výraznou událostí?
Paměť se obecně většinou "horší" po 30.roce života. Většina vážnějších poruch paměti se ale objevuje často až po 60.roce. Nezdá se mi, že byste spadala do této věkové kategorie, ani že by šlo o tak vážný problém. Ale jak sama vidíte, vyšetřit na dálku to asi nepůjde.
V tuhle chvíli můžete začít svoj paměť trénovat - stačí se podívat v knihkupectví, nebo i na internetu - je tu spousta nástrojů, jak paměť posilovat. Můžete si v lékárně opatřit Geratam (pyracetam) a Magne B6, které podpoří činnost mozku. Ale kdybyste chtěla zjistit víc o tom, jak na tom s pamětí objektivně jste, stálo by za úvahu navštívit odborníka. Doporučila bych vám psychiatra se znalostí problematiky závislostí - sama dáváte problémy s pamětí do souvislosti s užíváním drog. Zní to možná drsně (psychiatr), ale právě tady vás nikdo nebude soudit nebo se vysmívat pocitu, že něco není v pořádku. Na podobné situace jsou tito odborníci zvyklí a jsou schopní s nimi pracovat. Kdybyste stála o kontakt, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu odkazy.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.