Prvtn
Karel
Zdravím,
Mám takovou možná pro někoho úsměvnou otázku.
Začal jsem s pervitinem před necelýma 2mesicema. Alespoň jednou týdne jsem si snupnul pervitin. Samozřejmě v malých dávkách na jednu akci jsem měl tak 300mg na 2-3 “čáry”. Většinou jsem nespal jednu noc s tím ze jsem si dal naposled v ranních hodinách 1-4 jak kdy. Druhy den jsem šel kolem poledne domu najedl se.(občas to šlo ztuha) taky jsem jedl hodně pomeranče a jablka. Ale ikdyž to bolelo a nechtělo se mi tak jsem to proste snědl protože když jsem si dal poprvé tak jsem nevěděl co od toho čekat a zhubl jsem za dvě noci 7kg. Nejvíce jsem nespal až na minutové výpadky 3noci ale to už byla hrozná “past na hlavu”. Nejhorší věc co jsem za ty 2mesice viděl bylo to když dal někdo někomu poprvé.(hnus). JEDNOU SI DÁŠ,A JSI NÁŠ! Nevěřili-Doplatili. Jako jeden z malá mého okolí jsem si to poprvé vyřešil(koupil) sám a vyzkoušel sám.(už rok jsem občasný uživatel marihuany.) nikdy jsem němel přímo touhu že si potrebuju dat ať se děje co chce. Ale neříkám ze když dealer přišel po hodinovém čekání že jsem neměl radost:). Všichni říkají ze pervitin mění lidi. Podle mě to není úplně tak pravda spis lidi mění peníze které ubývají kvůli pervitinu. Což se mě netýkalo protože jsem ho kupoval za peníze které jsem měl navíc nikdy za peníze které jsem potřeboval. Mám za to ze jedna z hlavních příčin začít s pervitinem u náctiletých je že si poradně neuvedomí co to je. Měl jsem to stejně všechno mi došlo až potom ze je to vlastně tvrdá droga a ku*ví životy. Taky mi došlo ze fetovani už není prdel je to časována bomba. Nejsem závislý vždycky jsem dodržel hranice které jsem si předem stanovil ale teď když víte tak nějak jak na tom jsem zde je moje otázka.
Jde piko něčím nahradit ? Vpodstatě chci něco bezpečnějšího na příležitosti.
Ještě bych vás poprosil o vás osobní názor.
Názor na mě podle toho co jsem napsal je mi 17let.
Dekuju mockrát za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Karle,
díky za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátil.
Píšete, že je vám 17 let, rok užíváte marihuanu, zhruba poslední dva měsíce užíváte pervitin. Užíváte jednou za týden, někdy i 2-3 noci v kuse. Uvědomil jste si, že více nocí v kuse vám nedělá dobře - ostatně jako nikomu, mluvíte o tom jako "pasti na hlavu". Já bych snad jen dodala, že je to nejlepší cesta k tomu, jak si zařídit toxickou psychozu, případně i trvalejší psychické problémy. Rozhodnutí užívat jeden den a druhý den se donutit jíst a odpočinout si, je tedy určitě bezpečnější varianta. Rozhodně však né bezpečná.
Jako potenciálně rizikové vnímám, že se pohybujete v okruhu lidí, kteří si dávají injekčně (pochopila jsem vaši větu o tom, když "někdo dal někomu poprvé (hnus)" správně?). Byť to odsuzujete, máte to na dosah. Navíc sám neužijete jednou za večer, ale "přikrmujete" se. Jednorázově užít menší dávku je pochopitelně bezpečnější, než užít naráz větší ... ale v samotném přikrmování vidím riziko, že se vám ho nepodaří zastavit tak, jak jste si původně plánoval. Nebo jak přesně vypadá to vaše plánování dopředu? Zdá se vám, že užít 0,3g pervitinu za večer je pro 17 letého člověka málo?
Na jednu stranu se zdá, že máte pocit, že máte užívání pervitinu pod kontrolou. Mluvíte o tom, že jste nikdy neměl touhu dát si za každou cenu. Říkáte, že jste si uvědomil, že je to tvrdá droga, která lidem ku*ví životy, že to není prdel, ale časovaná bomba. Nikdy jste neužil tolik, abyste musel ubírat z peněz, které máte na jiné věci. Na základě toho o sobě mluvíte jako o někom, kdo nikdy nebyl závislí. To jsou věci, které bych dala na pomyslnou mistku toho, že "víte, co děláte". Závislost je lékařská diagnoza a je možné, že skutečně v tuhle chvíli do její definice nezapadnete. Co "škodlivé užívání"?
Není to ale tím, že máte více peněz než ostatní? Napadlo vás, že většina lidí začíná s drogami velmi podobně? Někteří na ně mají peníze od začátku, jiní možná mají i něco zadarmo, nebo někde nějakou dobu dostávají co zbyde, případně si prostě pár dní nekoupí obědy, teprve později, za nějaký čas, roste potřeba a chuť, tedy i výdaje. Jsou i tací, kteří nikdy nemusí sáhnout do rezerv, přesto lítají v závislosti. Možná je to tak, že máte prostě jenom dost peněz. A i ty by jistě šly utratit za něco jiného, nebo ne? A jak je to s tou kontrolou - jakým způsobem užíváte dneska, změnilo se to nějak na základě předchozích zkušeností?
Z mého pohledu se pohybujete na šikmé ploše. Užíváte pravidelně, každý víkend během posledních 2 měsíců, tzn. že jste byl téměř čtvrtinu prázdnin pod vlivem pervitinu nebo na dojezdu. To už nezní jako experimentování, začíná to být pravidelný zvyk. Jaké máte plány po prázdninách? Bude to jinak?
Máte pocit, že pervitin lidi neničí, že to jsou spíš peníze, které v celé věci hrají nemalou roli ... určitě máte pravdu, ale není to tak černobílé. Znám řadu lidí, které pervitin zničil po psychické stránce, přišli o spoustu blízkých, rodinu, ztratili práci ... a nešlo přitom o peníze, ale o to, jak se na droze chovali, co prováděli, jak s lidmi komunikovali. Pervitin je v prvé řadě chemická látka, která do těla nepatří. Bylo by chybou myslet si, že vám neublíží a neohrožuje vaše psychické i fyzické zdraví. A riziko pochopitelně roste i s nižším věkem. Vám je 17 let. To je věk, kdy se psychika bouřlivě rozvíjí. Člověk čelí spoustě životním zkouškám a vývojovým úkolům, hledá sám sebe a svoje místo ve společnosti. Experimentování s drogami v tomto období však může být o to více zničující. A někdy člověka v jistých ohledech zasekne v období, kdy se do užívání pustil. Moc bych vám proto přála, abyste v sobě našel dost sil se vůči drogám zdravě vymezit a nenechal se semlít.
Neptáte se na to, jak skončit, ale jak moci dál užívat, aniž byste byl vystaven rizikům, která souvisí s nelegálním pervitinem. U nás sice existují léky, které obsahují látky svým účinkem velmi blízké pervitinu, ale nejsou běžně k dostání. Vždy jen na lékařský předpis. To jste měl na mysli? Nemluvě o tom, že často jediným rozdílem mezi lékem a drogou, je dávkování.
Co vás vlastně k užívání pervitinu v 17 letech přivedlo? Nebo i k té marihuaně rok zpátky? Stalo se něco? Nebo se děje něco v posledních měsících? Umím si představit i spoustu jiných koníčku a zábavy, proč zrovna drogy, pervitin? Co hledáte, co vám chybí? A co rodiče a vaši blízcí? Co škola?
Kdyby to šlo, zkuste užívání znovu zvážit a třeba hledat i jinou cestu k tomu, co vlastně potřebujete, co vám chybí.
Nicméně ať už se rozhodnete jakkoli, vždy se můžete obrátit na naši poradnu. Budu ráda, když se ozvete, jak se daří nebo jenom prostě napíšete víc.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.