Vyhodit ho 2?
D Eno2
Dobrý den podruhé, znovu se na Vás obracím s prosbou o radu. Psali jsme si o synovi, jeho závislosti na marihuaně, pervitinu. Jeho kariéra fetaka podle mě na začátku není, protože už jsme prošli řešením krádeží i tím, ze se doma ztrraceli věci /zatím okrádal zejména sebe a brachu-prodával své a bráchovy věci/, záškoláctví, distribuce. Je více než jasné, ze peníze potřeboval na drogy. Stav řešíme cca 3 roky; teď je mu 17let. Prošli jsme odbornou péčí, ale pořad fetuje dal. Už nevíme kdy mluví pravdu a kdy lze, ale při posledním nálezu drogy doma se obhajoval, ze je to na prodej ne k užívání. Asi všichni víme jak to je...na situaci mi ale nesedí toto: zveřejnění i to ze si vybral být fetakem, úzkostlivě tají. Vpichy si maže makeupem, aby nebyly vidět, na obličej si dává pletovou masku, čistí si obličej, protože jeho fet je samizrejme vidět i tam, skleněné oči má často....proste se stydí, ze to dělá, ale děla to dal. Ví, ze společnost tyto lidi odusuzuje, nechce mezi ne veřejně patřit, zároveň ale nechce přestat fetovat..nerozumím tomu. Jak mu vse vysvětlit a pomoci mu. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za další dotaz.
nejdříve vám musím napsat, že není v ničích silách zabránit někomu užívat drogy, pokud o to on sám nestojí a neusiluje. To nejde. Především a nepodmíněně je cesta od užívání drog podmíněna vlastním rozhodnutím uživatele. Nelze to bohužel nikomu vysvětlit. Nejde o neznalost. Nefunguje ani dobře míněné vydírání. Fetují matky malých dětí, fetují děti milujících rodičů, fetují nadaní a perspektivní lidé. Je mi to líto, ale nejde o to "projít odbornou péčí". Nejde o angínu. Užívání drog je medicínsky onemocnění, které bývá označováno  za bio - psycho - sociální. Ve všech těchto oblastech má své projevy, důsledky, příčiny... A pokaždé trochu jinak a významně individuálně.
Někdy je na začátku náhoda - příležitost, někdy trauma, někdy nezvládnuté dospívání, někdy nezájem či přehnaný zájem z okolí, a podobně. Mnoho dílčích možností, které v kombinaci s unikátní skladbou osobnosti často v době zranitelné a citlivé - v dospívání mohou vést k experimentu a končit závislostí. Nemalé procento uživatelů též trpí neřešenou psychickou poruchou a jejich užívání drog je pokusem o sebemedikaci. Velmi často není pochopení toho, co se v takovém člověku odehrává vůbec jednoduché a ani pro blízké příjemné. Vždyť to všechno vždycky mysleli tak dobře... V praxi jde nejčastěji o kombinaci více různých zdrojů a podnětů.
Máte pravdu, že po třech letech nebude synek úplným začátečníkem. Nicméně je velmi mladý, jak píšete, má se rád a pečuje o to, aby na něm užívání drog nebylo znát. Tím se snaží okolí a možná i sobě dokazovat, že na tom ještě není špatně. Tím pudrem se nejen fakticky, ale i obrazně snaží zapudrovat to, co dělá a dělat by neměl. Je na začátku své kariéry...
Prodej drog je závažný trestný čin. Pokud se mu syn věnuje, může se ve vězení ocitnou velice rychle. A to by mohl být impuls ke změně, nebo k potvrzení životního stylu feťáka. Komu to asi prodává? Vrstevníkům...?
Píši vám takový seznam nápadů, hypotéz, uvažuji nahlas. Ale pokud se opravdu chcete zabývat tímto konkrétně, musíte si najít nějaké odborníky. Psychologa, adiktologa, apodobně. Já vám doporučuji, abyste se spojila s Poradnou pro rodiče, kterou v Praze provozuje SANANIM. Najdete ji na adrese: Žitná 1574/51, 110 00 Praha 1. Tel. 284 824 234, GSM: 739 268 527, nebo e-mail:  rodice@sananim.cz .
Více informací o tomto pracovišti najdete zde: http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html . Spojte se s nimi a domluvte si konzultaci.
Anonymně a přes internet nelze najít víc.
S pozdravem J.Chudomel